کدام کالای ایرانی در افغانستان بیشترین خریدار را دارد؟

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت صادرات ایران به افغانستان در بهار سال ۱۴۰۰ پرداخته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهایی که از از تجارت افغانستان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی منتشر شده، ایران اصلی ترین تامین کننده کالا برای این کشور بوده است. با این حال افغانستان فاصله زیادی با اصلی‌ترین واردکنندگان کالا از ایران دارد و پس از چین، عراق و در نزدیکی ترکیه قرار دارد.

در هفته‌های گذشته به دنبال بالا گرفتن آتش جنگ‌های داخلی در افغانستان، بسیاری از فعالان بخش خصوصی هشدار داده‌اند که تداوم این شرایط می‌تواند به کاهش جدی صادرات کشور به این همسایه شرقی منجر شود اما با این حال ایران در نخستین فصل از سال جاری توانسته صادرات خود به این کشور را ادامه دهد.

براوردها نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۰، ایران توانسته حدود ۵۶۹ میلیون دلار کالا به افغانستان صادر کند. این عدد در آمار کلی صادرات ایران حدود ۵.۳ درصد است.

صادرات به افغانستان بدون محاسبه فصل نفتی، ۱۲۴۹ تعرفه، ۹۳۱ هزار تن و بیش از ۴۰۲ میلیون دلار بوده است.

با این وجود میزان تنوع کالایی صادراتی به افغانستان چندان گسترده نبوده است. میله‌های آهنی یا فولادی با حدود ۷۵ میلیون دلار، سهمی حدودا ۱۹ درصدی از کل صادرات ایران به افغانستان را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین خریدار را در این کشور دارند.

گوجه فرنگی با سهم ۳.۹، سیب تازه با سهم ۳.۴، کف پوش غیرمخملی با سهم ۳.۱ و  سیب زمینی با سهم ۲.۴ دیگر کالاهای پرطرفدار ایرانی در افغانستان به شمار می‌روند.

شیرینی بدون کاکائو، آب میوه، هندوانه، قوطی آلومینیومی و پروفیل نیز دیگر کالاهای عمده ایرانی هستند که به افغانستان صادر شده‌اند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.