کدام کشور بیشترین کالا را از ایران می‌خرد؟

سازمان توسعه تجارت در گزارش عملکرد تجاری کشور در سال ۱۴۰۰، جزییاتی از آمارهای صادراتی و وارداتی سال گذشته منتشر کرده است.

کدام کشور بیشترین کالا را از ایران می‌خرد؟

به گزارش ممتاز نیوز، بر اساس اعلام این سازمان تا پایان بهمن ماه سال گذشته، میزان کل صادرات ایران از مرز ۱۱۲ هزار و ۶۵۸ هزار تن گذشته و از نظر ارزشی نیز از ۴۳.۵ میلیارد دلار عبور کرده است.

به این ترتیب میزان کل صادرات از نظر وزنی افزایشی ۹.۶ و از نظر ارزشی افزایشی ۴۰ درصدی را تجربه کرده است. صادرات کشور در دی ماه نیز حدودا ۴.۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به ماه قبل، افزایشی ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

در میان کشورهایی که بیشترین کالا را از ایران می‌خرند، چین همچنان صدرنشین است. ارزش کل صادرات به چین از مرز ۱۲.۵ میلیارد دلار گذشته و این کشور به تنهایی ۲۹ درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.

پس از چین عراق با ۸.۲، ترکیه با ۵.۶، امارات متحده عربی با ۴.۲ و افغانستان با ۱.۶ میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. به این ترتیب بیش از ۷۴ درصد از کل صادرات ایران به این پنج کشور انجام شده است.

در آمار وارداتی نیز ایران در ۱۱ ماهه سال گذشته بیش از ۴۶ میلیارد دلار واردات داشته که افزایشی ۳۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در دی ماه نیز میزان واردات ایران از مرز پنج میلیارد دلار گذشته که افزایشی ۳۵ درصدی را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد.

در میان صادرکنندگان اصلی کالا به ایران همچنان امارات متحده عربی صدرنشین است. این کشور در سال گذشته به ایران بیش از ۱۴.۵ میلیارد دلار کالا صادر کرده و به این ترتیب ۳۱ درصد از کل بازار را در اختیار داشته است. پس از آن، چین با ۱۱، ترکیه با ۴.۶، عمان با ۱.۶ و سوییس با ۱.۴ میلیارد دلار در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. سهم این پنج کشور از کل واردات ایران نیز حدودا ۷۲ درصد بوده است.

به این ترتیب تراز تجاری ایران که در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹، منفی ۳.۲ میلیارد دلار بود، در این مدت در سال ۱۴۰۰ به منفی سه میلیارد دلار رسیده که هرچند بهبودی حدودا پنج درصدی را نشان می‌دهد اما همچنان این عدد در سال قبل نیز منفی باقی مانده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.