کدخدایی تشریح کرد: آخرین وضعیت بررسی طرح ها و لوایح در شورای نگهبان

خبرگزاری آریا – شورای نگهبان قانون اساسی چندین طرح، لایحه و اساسنامه را بررسی کرد. 
به گزارش خبرگزاری آریا ، در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان اعلام شد: طرح تسری فوق‌ العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون ایران به کارمندان سازمان دامپزشکی کشور و سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور بررسی شد که با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
طرح وظایف و اختیارات وزارت نفت نیز در جلسه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
لایحه اساسنامه شرکت بین‌المللی اسلامی تامین مالی تجاری (وابسته به بانک توسعه اسلامی) نیز با توجه به اصلاحات صورت گرفته به تأیید شورای نگهبان رسید.
شورای نگهبان همچنین از مغایرت نداشتن طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با موازین شرع و قانون اساسی خبر داد.
لایحه موافقتنامه تاسیس دالان حمل  و نقل و گذر بین‌المللی میان دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، سلطان‌نشین عمان، قطر، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان (موافقتنامه عشق‌آباد) مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
لایحه اصلاحیه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به بخشی از کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها  و همچنین عضویت دولت ایران در سازمان منطقه‌ای دریای پاک به تأیید شورای نگهبان رسید.
کدخدایی همچنین از تأیید لایحه موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای، کالا و مسافر بین دولت ایران و دولت پاکستان خبر داد.
شورای نگهبان لایحه افزایش سرمایه ایران در صندوق اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) برای توسعه بین‌المللی را نیز تأیید کرد.
همچنین لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه و تشریفات (پروتکل) الحاقی مربوط به ایران و اسلوونی به تأیید شورای نگهبان رسید.
شورای نگهبان طرح حذف نام پست‌بانک از فهرست شرکت‌های  مشمول قانون واگذاری سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را نیز بررسی کرد و با توجه به اصلاحات به عمل ‌آمده، آن را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی نشناخت.
نظر شورای نگهبان در خصوص لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست بدین شرح اعلام شد: علاوه بر ابهامات و اشکالات عدیده‌ای که  این مصوبه دارد، با توجه به اینکه نظر این شورا مبنی بر بقای اشکال قبلی به مجلس اعلام گردید و پس از اعطای اجازه از سوی مقام معظم رهبری به مجلس جهت ورود به این امر که در تاریخ ۲۴-۱۰-۱۳۹۰ توسط دبیر شورای نگهبان به این شورا ابلاغ شد، لازم بود موضوع رفع ایراد در صحن علنی مجلس مطرح و پس از تصویب مطابق اصل ۹۴ قانون اساسی اقدام می‌گردید که ظاهرا به این نحو عمل نشده است لذا مراتب اعلام می‌شود تا به انجام دادن موارد مذکور اقدام گردد.
طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی نیز در جلسه شورای نگهبان بررسی شد که با توجه به تبصره ۳ الحاقی از این حیث که به افزایش هزینه عمومی می‌انجامد و طریق جبران آن نیز پیش‌بینی نشده است، مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.
شورای نگهبان همچنین در خصوص طرح اصلاح بندی از قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی اعلام کرد که مصوبه از این حیث که به افزایش هزینه عمومی می‌انجامد و طریق جبران آن نیز پیش‌بینی نشده است مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.
در مورد طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار نیز شورای نگهبان اعلام کرد: اشکال سابق این شورا به قوت خود باقی است.
لایحه حمایت از خانواده نیز در شورای نگهبان بررسی شد و نظر این شورا به این شرح است:
۱- در ماده‌ای، اثبات اینکه قصد تبرع بر عهده زوج باشد، در صورتی که هزینه نمودن به اذن یا امر وی نبوده باشد، خلاف موازین شرع است.
۲- درماده‌ای دیگر تعیین مدت با توجه به این شرایط باید توسط قاضی باشد وگرنه اشکال دارد. همچنین ماده ۱۲۰۶ قانون مدنی در خصوص مقدم بودن طلب زوجه بر طلب سایر غرما، خلاف موازین شرع است‌.
شورای نگهبان همچنین در خصوص طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مالیات‌های مستقیم نظر خود را به این شرح اعلام کرد:
۱- ماده ۲ دارای همان ابهام معموله در خصوص نبودن اساسنامه شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پتروشیمی است.
۲- ماده ۷  از این حیث که مشخص نیست منظور از استثنائات این قانون، استثنائات این ماده است یا کل قانون، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.
همچنین دو اساسنامه شامل اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی و اساسنامه شرکت شهرک‌های کشاورزی در جلسات شورای نگهبان بررسی شد که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
شورای نگهبان اساسنامه بیمه کشاورزی را  مغایر با قانون اساسی شناخت.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.