کدخدایی: مصوبه شورای نگهبان ثبت‌نام‌های بی رویه را خیلی کاهش داد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: خوشبختانه ثبت‌نام‌ها روند خوبی داشت و با توجه به مصوبه شورای نگهبان، ما به عنوان گام اول راضی هستیم، چرا که ثبت‌نام‌های بی‌رویه خیلی کمتر بود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان،  عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه “متولد ایران” در رادیو انتخابات با اشاره به ثبت نام از داوطلبان انتخابات و آغاز فرآیند بررسی صلاحیت‌ها، گفت: از ۲۱ اردیبهشت ماه جاری ثبت‌نام‌ها شروع شده و به مدت ۵ روز ادامه داشت و دیروز تا ساعت ۱۸ روند ثبت‌نام‌ها پایان یافت.

وی افزود: خوشبختانه ثبت‌نام‌ها روند خوبی داشت و با توجه به مصوبه شورای نگهبان، ما به عنوان گام اول، راضی هستیم، چرا که ثبت‌نام‌های بی‌رویه خیلی کمتر بود. تعداد کسانی که برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه کرده‌اند، ۵۹۲ نفر بوده‌اند و طبیعتا شورای نگهبان صلاحیت کسانی که شرایط اعلام شده را داشته باشند، در بررسی صلاحیت‌ها رسیدگی خواهد کرد و کسانی که آن شرایط را نداشته باشند، کنار گذاشته خواهند شد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه فرصت قانونی برای بررسی صلاحیت‌ها، ۵ روز است اما این بازه قابل تمدید به ۱۰ روز هم است، تصریح کرد: بررسی صلاحیت‌ها از امروز در شورای نگهبان آغاز می‌شود، البته طبق قانون اگر این ۵ روز کافی نبود، ما می‌توانیم این فرصت را ۵ روز دیگر تمدید کنیم ولی نهایتا ۱۰ روزه باید نتایج بررسی صلاحیت‌ها را به وزارت کشور اعلام کنیم.

کدخدایی اضافه کرد: بعد از اعلام اسامی نهایی نامزدها، فرصت تبلیغات انتخابات آغاز می‌شود و کاندیداها تا یک روز قبل از روز انتخابات (۲۷ خرداد)، فرصت تبلیغات دارند. البته امسال براساس شرایط کرونا، عمدتاً تبلیغات در رسانه‌ها خواهد بود و تبلیغات در فضای عمومی، براساس وضعیت هر شهر و استان تعیین و توسط وزارت کشور اعلام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ما از ابتدا اعلام کرده‌ایم که هم سلامت انتخابات و هم سلامت مردم برای ما مهم است، اظهار داشت: خوشبختانه دوستان ما در وزارت کشور تدابیر خوبی در این حوزه داشته‌اند و امیدواریم که مشکل خاصی نباشد؛ تاکنون ما پیش‌بینی‌ها و آموزش‌هایی که برای عوامل نظارتی نیاز بوده را انجام دادیم و مشکل خاصی بر سر راه‌مان نمی‌بینیم و امیدوارم ۲۸ خرداد هم مشارکت پرشور مردم را در انتخابات شاهد باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره الکترونیکی بودن بخش‌هایی از انتخابات نیز گفت: امسال چند انتخابات همزمان داریم؛ انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، به صورت سراسری برگزار می‌شوند و دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، میان دوره‌ای هستند و صرفا در برخی حوزه‌های انتخابیه برگزار خواهند شد؛ در انتخابات سراسری، ما طبق قانون فقط بر انتخابات ریاست جمهوری نظارت می‌کنیم و نظارت بر انتخابات شوراها برعهده مجلس است و ظاهراً در انتخابات شوراها، در برخی شعبه‌ها بنا شده که انتخابات تمام الکترونیک باشد چون شرایط ساده‌تری دارد اما در انتخابات ریاست جمهوری، مراحل احراز هویت و تجمیع، الکترونیکی هستند اما مرحله اخذ آرا، همچنان به صورت دستی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.