کرزای: آمریکا قرار است به ما پهپاد شناسایی بدهد

۲۶م دیماه ،

reuters3-16.JPG

حامد کرزای در اظهاراتی اعلام کرد، آمریکا قرار است ناوگانی از پهپادهای شناسایی هوایی را به افغانستان داده و در روند واگذاری زندانیان تحت کنترل نیروهای آمریکایی به افغان‌ها سرعت عمل به خرج دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، این برای اولین بار است که حامد کرزای از زمان بازگشت از واشنگتن به کشورش به ایراد اظهارنظر علنی پرداخته است.

حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان مکررا اظهار داشت که نشست‌هایی که در واشنگتن داشته تقریبا سبب دستیابی به هر آنچه که کشور وی خواهان آنها بوده از جمله پایان حملات نیروهای خارجی به خانه‌ها و روستاهای افغان شده است.

وی به همراه باراک اوباما روز جمعه در کنفرانسی خبری اعلام کرد که در روند واگذاری مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان طی سال آینده میلادی تسریع ایجاد شده و حملات نیروهای خارجی تا فرا رسیدن فصل بهار پایان پافته و زندانیانی که همچنان تحت کنترل آمریکایی‌ها قرار دارند به افغان‌ها واگذار خواهند شد.

مساله زندانیان تحت کنترل نیروهای آمریکایی یکی از نقاط جدی اختلاف بین افغانستان و آمریکا بود. در حالی که آمریکا همچنان به رغم توافقش برای آنکه مقامات افغان‌ کنترل کامل زندان‌ها را به عهده بگیرند،به بازداشت بعضی از شبه نظامیان متهم ادامه داده است.

حامد کرزای در جمع خبرنگاران در کاخ ریاست جمهوری افغانستان گفت: ما از نتایج نشست‌های خود خوشحال و راضی هستیم.

وی افزود: ما آنچه را که به دنبال آن بودیم به دست آوردیم.

در این اظهارنظرهای حامد کرزای برای اولین بار به مساله تحویل پهپادهای آمریکایی به دولت افغانستان اشاره شد.

مقامات افغان از مدت‌ها پیش تقاضای تحویل پهپاد همراه با ناوگانی از جنگنده‌ها به این کشور را کرده بودند.

با وجود آنکه حامد کرزای تاکید کرد: پهپادهای آمریکایی غیرمسلح می باشند اما این پهپادها کمک چشمگیری به نیروهای افغان در زمینه قابلیت‌های نظارتی و شناسایی خواهند کرد.

پهپادهای جاسوسی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تلاش‌های نظامیان خارجی برای ردیابی شبه نظامیان طالبان در این کشور و تحت نظر قرار دادن نیروهای ائتلاف در میدان جنگ بوده‌اند اما کار با این هواپیماها صرفا به عهده نیروهای غربی بوده است.

حامد کرزای خاطرنشان ساخت: آنها به آموزش افغان‌ها برای به پرواز درآوردن و استفاده از این پهپادها و نگرانی آنها خواهند پرداخت.

با وجود این وی عنوان نکرد که چه تعداد پهپاد قرار است به افغانستان تحویل داده شود.

کرزای خاطرنشان ساخت: علاوه بر پهپاد افغانستان همچنین دیگر تجهیزات جمع آوری اطلاعات را که برای دفاع و حمایت از حاکمیت زمینی و هوایی ما استفاده خواهند شد دریافت خواهند کرد.

حامد کرزای تاکید کرد که علاوه بر پهپادها به وی وعده داده شده است که ۲۰ هلی کوپتر دیگر و همچنین دست‌کم چهار هواپیمای باری C-130 به افغانستان داده شود.

مقامات آمریکایی تا روز دوشنبه همچنان از اعلام اینکه در توافقات با افغان‌ها برای تحویل هواپیمای این کشور چه تعداد ناوگان هوایی و یا چه نوع از این ناوگان‌ها مشخص شده اجتناب کردند و تنها گفتند مذاکرات همچنان در حال انجام است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.