کرزای افزایش سرمایه‌گذاری در افغانستان را خواستار شد

۲۲ آبان ،

afp3-16.jpeg

رئیس‌جمهوری افغانستان امروز (دوشنبه) در دیدار با اول وزیر هند در دهلی‌نو خواستار افزایش سرمایه‌گذاری هند در کشورش شد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هند میلیاردها دلار از وقت سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ به افغانستان کمک مالی کرده و آماده کمک به دولت کابل برای جلوگیری از بازگشت تندروها پس از خروج نیروهای بین‌المللی در پایان سال ۲۰۲۴ میلادی از افغانستان است.

با این حال هرگونه اقدام از سوی هند در افغانستان از جانب دولت پاکستان هدف انتقاد قرار می‌گیرد چرا که دولت اسلام‌آباد بیم آن دارد که تاثیر خود را در افغانستان از دست بدهد.

در اکتبر سال قبل هند و افغانستان یک توافق همکاری استراتژیک با هدف تقویت روابط اقتصادی و امنیتی به امضا رساندند. علاوه بر این حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان به دنبال افزایش فعالیت دولت دهلی‌نو در افغانستان است.

در جریان نشست مدیران تجاری در بمبئی، کرزای متعهد شد تا از سرمایه‌گذاری هند در افغانستان همزمان با آماده‌سازی نیروهای ائتلاف ناتو برای خروج از این کشور استقبال کند.

رئیس جمهوری افغانستان افزود: تجار هندی وقتی که در مورد افغانستان تفکر می‌کند نباید خجالت بکشند. تجار چینی بیش از هندی‌ها به افغانستان آمده‌اند. آن‌ها پنج یا شش سال پیش به افغانستان وارد شدند. بنابراین بهتر است عجله کنید و فرصت‌ها را در افغانستان به دست آورید.

رئیس جمهوری افغانستان امروز صبح با مانموهان سینگ، اول وزیر هند در دهلی‌نو دیدار کردند. دو رهبر یک کنفرانس خبری مشترک نیز برگزار کردند.

هند در استقرار نیروهای بین‌المللی در افغانستان شرکت نداشته است اما در آموزش نیروهای پلیس و ارتش و توسعه زیرساخت‌های افغانستان شرکت داشته‌ است. آمریکا پیشتر نگران حضور هند در افغانستان و رقابت‌ دهلی‌نو و اسلام‌آباد در خصوص اعزام عاملان جاسوسی به این کشور بوده است.

در نشستی با هدف تقویت روابط تجاری هند با افغانستان، اس.ام کریشنا، وزیر امور خارجه سابق هند اعلام کرد که منافع تجاری بالقوه باید بر مداخله نظامی خارجی بی‌ثباتی و اضطراب ناشی از خروج نیروها از افغانستان قائق آید.

روزنامه اکسپرس – چاپ هند – نیز امروز نوشت: اول وزیر هند یک بسته مالی ۱۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پروژه‌های تجارت افغانستان پیشنهاد کرده و خواستار آموزش نیروهای افغان شده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: هند با اعزام تعداد کمی از نیروهای دفاعی به افغانستان باید ظرفیت‌ دفاعی کابل را برای حفاظت از سراسر افغانستان افزایش دهد و اگر در این باره تردید داشته باشد تنها سبب تضعیف توانایی هند در تضمین امنیت منافع بلند مدت خود می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.