کرمان در ماتم امام حسین(ع) سیاه پوش می‌شود

۱فروردین ۱۳،



با فرارسیدن ماه محرم فضای استان کرمان نیز همانند دیگر نقاط ایران ماتم زده است، از چند روز قبل از آغاز این ماه پارچه‌ها و بیرق‌های سیاه بر سردرمغازه‌ها، خانه‌ها و در و دیوارشهرها نصب می‌شود و مردم هم با حضور در دسته‌جات عزاداری سینه‌زنی و زنجیرزنی، مراسم تعزیه و برگزاری مراسم و آداب و رسوم خاص خود، اخلاص و ارادتشان را به خاندان عصمت و طهارت ابراز می‌دارند.

در مکان‌های مذهبی و گوشه و کنار شهر، اشخاص مختلف اقدام به برپایی مجالس روضه‌خوانی و زیارت عاشورا می‌کنند و در مبادی ورودی هر محله یا جلوی مغازه‌ها و منازل بشکه‌های شربت و آب توسط ارادتمندان به اباعبدالله قرار داده می‌شود تا به یاد لب‌های تشنه یگانه مظلوم عالم از عابران پذیرایی شود.

در بیشتر شهرها و روستاهای کرمان مرسوم است که از اول تا هفتم ماه محرم آش بلغور و شله‌زردی به نام عاشوری به یاد فوت یکی از اشخاص هر خانواده یا طایفه پخته و در بین مردم و همسایه‌ها توزیع می‌شود.

آبگوشت حسینی 


از دیگر آداب و رسوم مردم کرمان در ماه محرم، پخت آبگوشت حسینی برای پذیرایی ازعزاداران امام حسین (ع) است. 



این آبگوشت نذری که بوی بسیار مطبوعی دارد و فقط مخصوص استان کرمان است شامل: گوشت بره، حبوباتی از قبیل نخود و لوبیا، سبزیجات خشک شده از قبیل ترخون، شنبلیله و ادویه‌هایی از قبیل زردچوبه، دارچین، زعفران، فلفل، رب گوجه‌فرنگی، پیاز، تکه‌های خشک شده میوه‌جات و چربی گوشت گوسفند است که بعد از پخت به وسیله پیمانه‌هایی داخل ظروف مسی ریخته و در بین شرکت‌کنندگان در مجالس عزاداری توزیع می‌شود.

آن‌ها نیز آبگوشت را با نان محلی که مخصوص این روزها است مخلوط کرده و می‌خورند و با بکاربردن کلمات التماس دعا و اجر شما با امام حسین (ع) محل برگزاری مراسم عزاداری را ترک می‌کنند.

سینه زنی 


ازدیگر مراسم این استان، جوش‌زنی که نوعی سینه‌زنی است و در شهر بابک، انار و کوهبنان به صورت خاص اجرا می‌شود،  این مراسم در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار می‌شود و نوعی سینه‌زنی شبیه به سینه‌زنی جنوبی‌های ایران است. 



عَلم گردانی 


در ایام ماه محرم طی مراسمی به نام عَلم گردانی، اشخاص معتمد هر محله علم‌هایی که از چوب و پارچه ساخته شده است را به درب منازل مردم می‌برند و نذورات آن‌ها را برای برگزاری مراسم عزاداری جمع می‌کنند.



چهل منبرون 


از دیگر رسوم مردم کرمان برگزاری مراسم چهل منبرون است که یکی از زیباترین و پر قدمت‌ترین رسوم کرمانی‌ها است که در شب‌های تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود. رسوم کرمانی‌ها است که با نجواهای سوزناک و دل سوز خود را به واسطه امام حسین (ع) با خدای متعال در میان می‌گذارند. در این مراسم شیفتگان خالص آل‌عبا با در دست داشتن شمع و معمولا با پاهای برهنه به چهل مجلس عزاداری، حسینیه یا مسجد سر می‌زنند و در هر یک از این مکان‌ها به یاد شهدای عاشورا شمعی روشن می‌کنند.


پُرسه امام 


 در برخی از مناطق استان کرمان در روز سیزدهم ماه محرم مراسم (پُرسه امام) اجرا می‌شود و گروهی به نام بنی‌اسد که صورت‌های خود را می‌پوشانند و بیل و کلنگ در دست دارند مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا را اجرا می‌کنند.

در این استان خواندن خطبه امام سجاد (ع) و حدیث کساء در شب‌های آخر دهه اول محرم برگزار می‌شود و مراسم روضه خوانی و عزاداری خامس آل عبا و یاران با وفایش در دهه دوم و سوم محرم در سطح استان توسط خیران و کسانی که نذر کرده‌اند در منازل آن‌ها برگزار و ادامه پیدا می‌کند.

در روزهای تاسوعا و عاشورا دسته‌ های عزاداری با حضور در بازار تاریخی کرمان به سینه ‌زنی و سوگواری می‌ پردازند و مراسم روضه‌خوانی و عزاداری در چهارسوق بازار کرمان و بعضی از کاروانسراهای تاریخی برگزار می‌‌شود و بازاریان میزبان عزاداران حسینی می باشند.

مراسم زرتشتیان برای سوگواری امام حسین (ع)


زرتشتیان کرمان نیز احترام خاصی برای برگزاری سوگواری امام حسین (ع) قائل می باشند و مراسم ویژه ای هم برگزار می کنند. زرتشتی‌های کرمان برای روز تاسوعا و عاشورا اهمیت خاصی قائل می باشند. زنان و مردان با پوشیدن لباس سفید در آتشکده برای امام حسین(ع) و یاران او به سوگواری و عزاداری می پردازند. زرتشتیان امام حسین(ع) را داماد ایرانی ها می دانند و به همین سبب به امام سوم شیعیان افتخار می کنند. نذری دادن را از دیگر رسوم زرتشتیان در ایام محرم در روز عاشورا زرتشتیان با پختن غذای قیمه مانند هم وطنان کرمانی نذری می دهند. زرتشتیان با خواندن دعا و طلب ادامه راه آزادگان دنیا مراسم خود را برگزار می کنند. زرتشتیان کرمان امام حسین(ع) را سرور آزادگان جهان می دانند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.