کرونا بزرگ‌ترین خطر برای اقتصاد جهانی و افزایش تورم

رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت: بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بزرگ‌ترین خطر برای اقتصاد جهانی است و به افزایش تورم در بسیاری از کشورها کمک خواهد کرد و مقابله با این بیماری در روند بهبودی سریع‌تر اقتصاد و کاهش تورم موثر است.

کرونا بزرگ‌ترین خطر برای اقتصاد جهانی و افزایش تورم

به گزارش ممتاز نیوز، به نقل از رویترز، جورجیوا خواستار تلاش‌های بیشتر برای تقویت انجام واکسیناسیون و افزایش حفاظت در برابر ویروس کرونا شد و گفت: چنین اقداماتی با افزایش نرخ بهره که اکنون توسط بانک‌های مرکزی مورد توجه یا اجراست، به کاهش اختلالات زنجیره تامین و مبارزه با تورم کمک خواهد کرد.

رئیس صندوق بین المللی پول گفت: سیاست همه‌گیری، سیاست اقتصادی است و بیماری کووید و اختلال ناشی از آن، بزرگ‌ترین خطر برای عملکرد اقتصاد جهان در سال جاری باقی می‌ماند.

رئیس صندوق بین‌المللی پول اذعان کرد که تورم به عنوان مشکل اقتصادی و اجتماعی، مهم‌تراز مواردی است که انتظار می‌رفت.

جورجیوا افزود: نرخ واکسیناسیون در ۸۶ کشور به هدف واکسیناسیون حداقل ۴۰ درصد جمعیت آنها در سال ۲۰۲۲ نرسیده است البته این نرخ در کشورهای کم درآمد پنج درصد و در کشورهای ثروتمند ۷۰ درصد است.

صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته پیش‌بینی‌های اقتصادی خود را برای ایالات‌متحده، چین و اقتصاد جهانی کاهش داد و اعلام کرد: عدم اطمینان در مورد همه‌گیری، تورم، اختلالات عرضه و انقباض پولی ایالات‌متحده خطرات بیشتری را به همراه دارد.

جورجیوا گفت: وقفه‌ها در زنجیره‌های عرضه جهانی که انتظار می‌رفت در نیمه اول سال ۲۰۲۲ تحت کنترل درآیند، احتمالا به دلیل محدودیت‌های کووید و عوامل دیگر از جمله تقاضای بسیار بالاتر برای کالاهای مصرفی مانند رایانه و خودرو ادامه خواهد یافت.

او گفت: صندوق بین‌المللی پول تاثیر تغییرات آب‌وهوایی بر قیمت موادغذایی را دست کم گرفته است.

گیتا گوپینات، معاون جورجیوا هم گفت: تشدید درگیری بین روسیه و اوکراین احتمالا هزینه‌های انرژی و قیمت کالاها را برای بسیاری از کشورها افزایش می‌دهد و نرخ تورم را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه می‌دارد.

جورجیوا تاکید کرده است: فدرال رزرو ایالات‌متحده در ارتباط با برنامه‌های خود برای تشدید سیاست‌های پولی کار خوبی انجام می‌دهد و انتظار دارد که رویکرد خوب سنجیده و اعلام‌شده خود را برای مبارزه با تورم حفظ می‌کند و در عین حال روند بهبودی ادامه دارد.

او گفت: ما با کاهش خطر سویه‌های مختلف و محدودیت‌های بیشتر و همچنین عرضه به موقع، کمک می‌کنیم تا اقتصاد سریع‌تر بهبود یابد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.