کری: انتظار خاصی از مذاکرات هسته‌ای ژنو ندارم

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
جان کری از ایران خواست توافقنامه‌ای را که می‌تواند به جهان اثبات کند که برنامه‌ هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است نهایی کنند، ولی افزود که “هیچ انتظار خاصی” از مذاکراتی که روز چهارشنبه در ژنو از سر گرفته می‌شود ندارد.

جان‌ کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: من انتظار خاصی در زمینه مذاکرات ژنو ندارم، جز این‌که ما با حسن نیست مذاکره خواهیم کرد و برای تحقق یک توافقنامه گام نخستی تلاش خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، کری گفت که امیدوار است “ایران اهمیت آمدن به آن جا در عین آمادگی برای ایجاد سندی که بتواند صلح‌آمیز بودن برنامه‌اش را به جهان ثابت کند، درک کند.”

وزیر امور خارجه آمریکا که از گفت‌وگو دربارهٔ جزییات پیشنهاد ارائه شده اجتناب کرد، گفت: من حاضر نیستم به طورعلنی در این باره مذاکره کنم. ما همه باید به مواضع و عملکردهای یکدیگر احترام بگذاریم، پس بهتر است مذاکره را به میز مذاکرات بسپاریم.

کشورهای عضو گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) در گفت‌وگو دربارهٔ پیشنهادی با ایران می باشند که در ازای تعلیق بخش‌هایی از برنامه هسته‌یی تهران، بعضی تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند.

مذاکرات بین ایران و ۱+۵ روز چهارشنبه ازسر گرفته می‌شود و دو طرف تلاش می‌کنند به توافقی برای پایان دادن به بن‌بست ۱۰ ساله در زمینه برنامه هسته‌یی ایران دست یابند.

جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کری در برابر شرکت در مذاکرات ژنو “تنها در صورتی که منطقی باشد” باز است، ولی تا زمانی که مذاکرات آغاز نشده است در این زمینه تصمیمی نخواهد گرفت.

کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا امروز(سه‌شنبه) با سرای سنای آمریکا دیدار می‌کند تا از آن‌ها بخواهد تحریم‌های تازهی را علیه برنامه هسته‌یی ایران اعمال نکنند تا مذاکرات بین‌المللی شانسی برای موفقیت داشته باشد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.