کسب رتبه اول وبومتریک توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران

به گزارش خبرنگار مهر، در این رتبه‌بندی که مؤسسه‌های پژوهشی و تمامی مراکز درگیر در فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های فناوری، علوم اجتماعی و علوم انسانی را دربر‌می‌گیرد، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در میان ۷ هزار و ۵۳۲ مؤسسه تحقیق و توسعه برتر جهان، رتبه ۳۶۷ را به خود اختصاص داده که در مقایسه با رتبه‌بندی دوره پیش (رتبه ۴۱۵) ۴۸ رتبه ارتقا داشته است.

در رتبه‌بندی کنونی ازمیان حدود بیش از ۷هزار وب‌سایت مؤسسه‌های برتر که برحسب حضور آنها در محیط وب انجام شده، ۷۶ وب‌سایت از کل وب‌سایتهای مؤسسه‌های علمی و پژوهشی ایران قرار داشته‌اند.

 

وب‌سایت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در رتبه‌بندی ۲ دور قبل (ژوئیه ۲۰۱۱ و ژانویه ۲۰۱۲) نیز در ایران رتبه اول را کسب کرده بود؛ همچنین در سال ۱۳۸۹، رتبه وب‌سایت این پژوهشگاه در ایران ۳ و در جهان ۱۰۸۰ بوده که افزایش چشمگیری داشته است.

 

در این رتبه بندی مراکز پژوهشی و دانشگاهی جهان براساس شاخص‌های سنجه وب دامنه‌های اینترنتی مؤسسات، ‌تعهد مؤسسات به انتشارات وب محور و ابتکارهای آنها برای دسترسی آزاد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

این ارزیابی توسط گروه پژوهشی سنجه‌های مجازی CSIC – یکی از بزرگترین سازمانهای عمومی پژوهشی اسپانیا و مرکز اطلاعات و مدارک علمی وابسته به شورای پژوهش ملی اسپانیا (CINDOC) – صورت می‌گیرد؛ این گروه یک واحد پژوهشی است که به عنوان ناظر فعالیت‌های پژوهشی و دانشگاهی بر روی وب عمل می‌کند و هر سال در ماه ژانویه و ژوییه این سایت به رتبه بندی مراکز پژوهش و دانشگاهی در سراسر جهان اقدام می‌کند که رتبه بندی کنونی دومین ویرایش منتشر شده در وبومتریک است.

 

این ارزیابی از سال ۲۰۰۴ شروع شده است و مبتنی بر شاخص‌های ترکیبی‌ای است که متشکل از حجم محتوای منتشر شده بر روی وب، مشاهده‌پذیری و نفوذ صفحات وب است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.