کسب رتبه ۲۳۱ جهان برای دانشگاه آزاد اسلامی

۰۲خردادماه،

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خبر داد:

دانشگاه آزاد اسلامی مقام اول کشوری، دوم منطقه ای و ۲۳۱ جهان را به خود اختصاص داد.

جعفر مهراد، رئیس مرکز اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی  علوم جهان اسلام ( isc)  در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: براساس رتبه بندی دانشگاه های جهان برای سال  ۲۰۱۲ باید بگویم که دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشورها عملکرد پژوهشی آنها مورد ارزیابی واقع شده چنانچه در این رتبه بندی  نام ۳ هزار و ۲۰۰ موسسه آموزش عالی و پژوهشی ملاحظه می گردد.

وی افزود: براساس این رتبه بندی کشور ترکیه در منطقه خاورمیانه دارای تعداد بیشتری دانشگاه است اما این نکته را نیز باید بیان کنم که رتبه دانشگاه های ترکیه  همانند تولید علم در مقایسه با دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران پایین تر از رتبه دانشگاه های ایران قرار دارد.

وی افزود: دانشگاه های استانبول حاجت تپه ، آنکارا، قاضی و فنی خاورمیانه که به ترتیب رتبه اول تا پنجم  کشوری را  بدست آورده اند در سطح منطقه  به ترتیب  ۸،۹،۱۲،۱۳ و ۱۵ قرار دارند که البته  رتبه جهانی این دانشگاه به ترتیب  ۴۱۶،۴۳۳،۴۸۸،۵۰۶ و ۵۶۴ است چنانچه ششمین دانشگاه ترکیه  که دانشگاه اژه است، مجدد دارای رتبه منطقه ای و جهانی  ۱۸و ۶۲۵ است که پایین تر از ششمین دانشگاه ایران یعنی دانشگاه تربیت مدرس قرار دارد.

مهراد در ادامه در خصوص دانشگاه ها  و موسسات پژوهشی ایران و رتبه بندی آنها اظهار داشت:  ۴۵ موسسه و دانشگاه  از ایران در این رتبه بندی قرار گرفته که ۶ موسسه و دانشگاه  از وزارت بهداشت ، وزارت علوم می باشد چنانچه تنها نام ۳ موسسه پژوهشی دانش های بنیادی بیمارستان شریعتی و مرکز تحقیقات مواد و انرژی و البته دانشگاه آزاد در این  فهرست ملاحظه می گردد.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد ( با احتساب تمام واحدها تحت یک نام کلی) مقام اول کشوری و دوم منطقه ای و ۲۳۱ جهان را به خود اختصاص داده است چنانچه رتبه دوم کشور به دانشگاه تهران تعلق دارد و این دانشگاه از لحاظ رتبه منطقه ای و جهانی به ترتیب رتبه ۵ و ۲۵۹ را  کسب کرده است.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه های علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف و صنعتی امیر کبیر به ترتیب  در مکان های سوم ، چهارم و پنجم کشوری و در جایگاه هفتم ، دهم و شانزدهم منطقه ای و در رتبه های ۴۲، ۴۶۴ و ۵۸۵ جهان نشسته اند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.