کشته شدن ۸ غیرنظامی افغان و پیوستن ۱۴ عضو طالبان به روند صلح

۲۴م دیماه ،

یک سخنگوی دولت افغانستان اعلام کرد، دست‌کم هشت غیرنظامی افغان در انفجاری که در جریان عملیات نیروهای افغان و سربازان ناتو در شرق افغانستان رخ داد، کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، شاهدالله شهید، سخنگوی دولت افغانستان گفت: گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که هشت غیرنظامی در انفجاری نزدیک به یک مسجد در منطقه “حسن خیل” ناحیه “سید آباد” کشته شده‌اند.

وی افزود: قربانیان در حال جابه‌جا کردن اجساد شبه‌نظامیانی بودند که تعدادشان به سه تا چهار نفر می‌رسید. این شبه‌نظامیان در آن مسجد پناه گرفته بودند و چند ساعت پیش از آن در جریان عملیات مشترک نیروهای افغان و ناتو کشته شدند.

وی گفت: سبب انفجار و مرگ این غیرنظامیان افغان مواد منفجره‌ای بود که به جلیقه شبه‌نظامیان چسبانده شده بود. جزئیات بیشتر در زمان مناسب برای رسانه‌ها منتشر می‌شود.

از سوی دیگر یک مقام رسمی پلیس که خواست نامش فاش شود، گفت: بیش از ۱۳ غیرنظامی در این اتفاق در این استان کشته شده‌اند.

بر طبق گزارش سازمان ملل که در هشت آگوست سال قبل در کابل انتشار یافت، در شش ماهه اول سال ۲۰۱۲ در مجموع ۱۱۴۵ غیرنظامی افغان کشته و ۱۹۵۴ تن دیگر در درگیری‌ها در این کشور آسیب دیده از شورش‌ها مجروح شده‌اند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که ۱۴ عضو طالبان در شهری در شمال افغانستان سلاح‌های خود را به زمین گذاشتند.

یک گروه طالبان متشکل از ۱۴ شبه‌نظامی سلاح‌های خود را به زمین گذاشتند و به روند صلح تحت حمایت دولت پیوستند.

اسدالله شیرزاد، رئیس پلیس استانی در مراسمی برای استقبال از شبه‌نظامیان قبل گفت: این اشخاص که تحت فرماندهی “قاری ظفرالله” بودند در دو سال قبل در منطقه “جیرگه” فعالیت داشتند و با پیوستن آنها به روند صلح، امنیت در استان “بغلان” افزایش بیشتری خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، وی افزود: آنها همچنین هشت قبضه سلاح تهاجمی را هم به پلیس تحویل دادند.

این در حالی است که شبه‌نظامیان طالبان که علیه دولت افغانستان می‌جنگند، هنوز در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

حدود چهار هزار شبه‌نظامی طالبان در یک سال قبل به طرح صلح تحت حمایت دولت پیوسته‌اند؛ ادعایی که از نظر طالبان بی‌پایه و اساس و رد شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.