کشتی برای همیشه در المپیک ماندنی‌ است

۰۸اردیبهشت،

علیرضا دبیر، قهرمان سابق المپیک کشتی و عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در یادداشتی ، تحلیلی از وضعیت کشتی در جهان و ادامه حضور آن در المپیک‌ها ارائه کرده است که در زیر می‌خوانیم:

به گزارش فارس، کشتی در المپیک باقی خواهد ماند و این باقی ماندن آنقدر ارزش دارد که برایش جشن به پا کرده و شاکر باشیم. چه، مدال‌آورترین رشته ورزشی ما در المپیک – همان رشته‌ای که ورزشی‌های سراسر دنیا ایرانیان را به آن می‌شناسند – از پس یک اضطراب و تشویش بزرگ حالا برای همیشه می‌تواند قرار گیرد. آسوده از تهدیدی که سال‌ها بود پس از هر المپیک تکرار می‌شد و دل نگرانمان می‌کرد.

واقعیت آن است که خطر حذف کشتی از المپیک، خطری تازه و ناگهانی نبوده است. دوره‌ها بود که چون سخن از المپیک به میان می‌آمد چوب منتقدان فیلا – و مشخصاً رئیس همیشه حاشیه‌ساز آن – بالا می‌رفت. چوبی که هر آن مترصد فرو آمدن بر سر کسانی بود که اتفاقاً کمترین بار گناه را در این مساله برعهده داشتند.

آنها که تمام زندگی‌شان را به یکی از کهن‌ترین رشته‌های ورزش گره زده و به عشق المپیک و روزهای پر از هیجانش زندگی می‌کردند. مربیان، کشتی‌گیران، مدیران، تماشاگران و خبرنگاران عاشق کشتی. و علاوه بر تمام اینها، ملت‌ها. ایرانی و روس. کوبایی و ترک. آمریکایی و بلغار. جالب آنکه چندسالی هم می‌شد که اروپایی‌ها لیگ‌های حرفه‌ای به راه انداخته و حتی ستاره‌هایی از آسیا را به کشورهایشان می‌بردند تا از قافله این کهن ورزش پر از احساس و معنا دور نباشند.

کشتی تازه داشت مراحل تکوین و رشدش تا مبدل شدن به یک ورزش همه پسند و واقعاً بین‌المللی را طی می‌کرد که داستان آغاز شد؛ رأی هیات اجرایی و تهدید به حذف قطعی! عملی شدن یک تهدید همیشگی، اما برای هدفی دیگر. برای یک تسویه حساب غیر ورزشی. پیشینیان به این کار می‌گفتند: “حقه ی تب و مرگ”

که یعنی وقتی قصد حذف عنصری “کوچک” را دارید، بزرگترش را نشانه بگیرید. کلیت‌اش را هدف قرار دهید. خلاصه به مرگ بگیرید تا به تب راضی شود. و مصداق “تب” از منظر آنها کسی بود که به هیچ رسمی تن نمی‌داد، قواعد بازی IOC را رعایت نمی‌کرد، ساز خودمختاری در زمینی می‌نواخت که سرکشی در آن تاوان سنگین داشت؛ مارتینتی؛ رئیس مستعفی فیلا.

کشتی در المپیک باقی خواهد ماند. این تحلیلی برخواسته از مجموعه خبرها بدست آمده پس از فروکش کردن یک طوفان بزرگ خبری است. چهره‌های قدرتمند ورزش دنیا حالا از بابت طغیان و یاغی‌گری آسوده خاطرند و ضرورتی به جدال با میلیون‌ها عاشق و دلباخته کشتی نمی‌بینند. کشتی، هوادار دارد، حامی دارد، بازیگران فعال دارد، رسانه دارد و از همه مهم‌تر، رئیسی سرکش و خود رای ندارد.


Varzesh3.com | ورزش ۳
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.