کشف این مولکول نشان می‌دهد فضای پیرامون ما زنده و شیرین است!

 محبوبه عمیدی: اخترشناسان از فضای شیرین پیرامون ما خبر می‌دهند، آنها موفق شده‌اند مولکول‌های تشکیل‌دهنده قندهای ساده را در حالی که در گازهای اطراف یک ‌ستاره با فاصله حدود ۴۰۰ سال نوری از زمین شناورند، شناسایی کنند و این احتمال را بدهند که در سیارات دیگر نیز حیات وجود دارد.

به گزارش نشنال جئوگرافیک، این کشف به این معنی نیست که حتما باید در جایی در جهان پهناور پیرامون ما حیات وجود داشته باشد، بلکه نشان می‌دهد دلیلی برای اینکه حیات نتواند در سیارات دیگر آغاز شود، وجود ندارد. این کشف باارزش نشان می‌دهد مولکول‌های غنی از کربن که واحدهای ساختاری حیات را تشکیل می‌دهند، می‌توانند حتی پیش از شکل گرفتن سیارات به وجود آمده باشند.

محققان واژه قند را به مولکول‌های آلی اطلاق می‌کنند که اغلب ما به نام کربوهیدرات‌ها می‌شناسیم و از کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده‌اند.

جس یورگنسن، اخترشناس و محقق ارشد این تحقیق در دانشگاه کپنهاک دانمارک می‌گوید: «این مولکول کشف شده ساده‌ترین نوع قند است که گلیکول‌آلدئید نامیده می‌شود. این ماده در روی زمین معمولا به شکل پودری سفیدرنگ وجود دارد و با اینکه در صنعت غذا برای شیرین کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، به دلیل نقش تعیین‌کننده ای که احتمالا در واکنش‌های شیمیایی منجر به تولید اسیدریبونوکلئیک دارد، بسیار حائز اهمیت است. اسید ریبونوکلئیک یا RNA ماده ژنتیکی است که در ژنوم تمامی موجودات زنده روی زمین وجود دارد.هنوز دقیقا نمی‌دانیم گلیکول‌آلدئید چطور در فضا تولید می‌شود؛ اما احتمال می‌دهیم این ماده در ذرات غبار پوشیده‌شده در یخ که به شکل متراکم در فضای میان‌ستاره‌ای قرار گرفته‌اند، شکل بگیرد».
توضیح عکس: در این تصویر اتم‌های کربن را به رنگ خاکستری، اکسیژن را قرمز و هیدروژن را به رنگ سفید می‌بینید.

 

طعم شیرین فضا

این اولین‌بار نیست که وجود ترکیبات قندی در فضا مطرح می‌شود؛ اما اولین تحقیقی است که وجود ترکیبات قندی را در نزدیکی ستاره‌های خورشیدمانند نشان می‌دهد.

پیش از این وجود گلیکول‌آلدئید در نزدیکی مرکز ابری عظیم از گازها و غبار کیهانی که در قلب کهکشان ما (کهکشان راه‌شیری) قرار گرفته، کشف شده و علاوه بر این در منطقه‌ای از آسمان که محل زایش ستاره‌ها است و ۲۶۰۰۰ سال نوری با ما فاصله دارد، شناسایی شده است.

یورگنسن می‌گوید: «هردوی این مناطق آن‌قدر از ما دورند و با وضوحی پایین رصد می‌شوند که امکان تشخیص محل تشکیل مولکول‌ها وجود ندارد».

این کشف جدید حاصل تحقیقی است که به کمک آرایه بسیاربزرگ میلی‌متری – زیرمیلی‌متری آتاکاما در صحرای شیلی انجام شده، این رادیوتلسکوپ بزرگ برای بررسی گازهایی که محل زایش ستاره جوانی به نام IRAS 16293-2422است، مورد استفاده قرار گرفته است. یورگنسن امیدوارست این نتایج باعث شود اخترشناسان برای کشف‌های تازه تلاش کنند و احتمالا موفق به کشف مولکول‌های پیچیده‌تر در مناطقی شوند که ستاره‌ها و سیارات تازه‌ای دارند شکل می‌گیرند.

۵۳۲۷۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.