کشف ترک در تونل یک راکتور هسته‌یی در کره جنوبی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ جمعه ۱۹م آبان ۹۱،

ناظران هسته‌یی کره‌جنوبی متوجه ترک‌های ریزی در تونل‌های هدایت نماینده میله‌های کنترل نیروگاه هسته‌یی یونگوانگ شدند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کشف ترک‌های یک راکتور نیروگاه هسته‌یی یونگوانگ تنها دو روز پس از آن اتفاق می‌افتد که دو راکتور دیگر در همین نیروگاه که در جنوب غربی کره‌جنوبی قرار دارد به منظور تعویض قطعاتی که با مجوزهای تقلبی خریداری شده بود، تعطیل شد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری رویترز ، کره‌جنوبی در حال بررسی این مساله است که چگونه هزاران قطعه از قطعات رآکتورهای هسته‌یی‌اش با استفاده از اسناد امنیتی تقلبی تهیه شد و قرار است ناظران هسته‌یی کره‌جنوبی هر ۲۳ راکتور هسته‌یی این کشور را بازرسی نمایند، اقدامی که می‌تواند در حمایت عمومی از صنعت هسته‌یی در کره‌جنوبی اختلال ایجاد کند.

یک سخنگوی کمیسیون ایمنی و امنیت هسته‌یی کره‌جنوبی اعلام نمود: ترک‌هایی در شش تونل ملاحظه شده است. این راکتور از ۱۸ اکتبر به منظور تعمیرات دوره‌ای تعطیل شده است و این پروسه به خاطر تعمیر ترک‌ها ۴۷ روز بیشتر ادامه خواهد داشت.

وی گفت که این اولین باری است که چنین ترک‌هایی در نیروگاه‌های هسته‌یی کره‌جنوبی ملاحظه می‌شود، اما افزود که خطرات امنیتی آن آن‌قدر بسیار نمی باشد که نیازمند اطلاع عمومی باشد.

راکتوری که این ترک‌ها در آن ملاحظه شده است هزار مگاوات ظرفیت دارد و یک مقام دولتی گفت که افزایش مدت وقت تعطیلی آن می‌تواند تلاش‌ها برای تضمین تامین برق ثابت کره‌جنوبی در فصل زمستان را به دنبال تعطیلی دو راکتور دیگر تا پایان سال میلادی جاری تهدید کند.

کره‌جنوبی ۳۰ درصد برق خود را از ۲۳ راکتور هسته‌یی‌اش تامین می‌کند و دولت این کشور احتمال کمبود بی‌سابقه برق را به سبب تعطیلی این راکتورها داده است.

یک مقام وزارت اقتصاد کره‌جنوبی که خواست نامش فاش نشود گفت: این امر می‌تواند روی تامین برق تاثیر بگذارد، اما ما در حال آماده نمودن برنامه‌های احتیاطی هستیم.

شرکت برق کره‌جنوبی اعلام نمود که در حال تحقیق درباره سبب ایجاد این ترک‌هاست، اما گفت که این ترک‌ها سبب نشتی نشده‌اند.

شرکت برق هسته‌یی و هیدرو کره که زیرمجموعه شرکت برق دولتی این کشور است در بیانیه‌ای اعلام نمود: هیچ‌گونه ترک عمیق و یا نشتی دیده نمی‌شود.

شرکت برق کره اپراتور همه نیروگاه‌های هسته‌یی کره‌جنوبی است.

پس از این‌که گزارش تفسیریاتی حاکی از اقدام هشت شرکت برای ارائه اسناد تقلبی به منظور فروش قطعات نیروگاه‌های هسته‌یی انتشار یافت ناظران هسته‌یی و دولتی کره‌جنوبی در هفته قبل با انتقادات شدیدی مواجه شدند.

به دنبال این اتفاق کیم کیون سوپ، مدیرعامل شرکت برق هسته‌یی و هیدروی کره‌جنوبی اعلام نمود که نظارت بر تامین‌کنندگان قطعات هسته‌یی افزایش خواهد داد.

این شرکت علاوه بر آن از مقامات قضایی خواست درباره هشت تامین‌کننده قطعات راکتور که در یک دهه قبل بیش از هفت هزار قطعه را با مجوزهای تقلبی به فروش رساندند، تحقیق نمایند.

این شرکت هفته قبل دو راکتور نیروگاه‌ هسته‌یی یونگوانگ را خاموش نمود تا قطعاتی را که بدون مجوز واقعی خریداری شده و در این راکتورها کار گذاشته شده بود تعویض کند.

این شرکت قصد دارد تا پایان سال میلادی جاری این دو واحد را مجددا راه‌اندازی کند.

کمیسیون ایمنی و امنیت هسته‌یی کره جنوبی در حال انجام تحقیقات درباره این موضوع است.

شیم یون جونگ، سخنگوی کمیسیون ایمنی و امنیت هسته‌یی کره جنوبی اعلام نمود که این کمیسیون در حال بررسی مجوزهای تقلبی است.

مقامات کره جنوبی اعلام نمودند که سبب تعطیلی این راکتور این بود که بیشترین قطعات خریداری شده در آن‌ها کار گذاشته شده است.

حدود ۳۰ درصد برق کره جنوبی از طریق نیروگاه‌های هسته‌یی تامین می‌شود و مقامات اعلام نموده‌اند در صورتی که این قطعات تا ماه ژانویه تعویض نشود ذخایر برق به نحو خطرناکی کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.