کشف فرآورده میکوریزی توسط مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها

کشف فرآورده میکوریزی توسط مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها

مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور از کشف فرآوری میکوریزی برای استقرار و رشد بهتر برخی گونه‌های جنگلی توسط محققان خود خبر داد.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: میکوریز نوعی فرآورده زیستی است که با استفاده از قارچ‌های میکوریزی برای رشد و استقرار بهتر برخی نهاده‌های جنگلی در مناطق نیمه‌خشک توسط دکتر متینی‌زاده از محققان مؤسسه تحقیقات تولید شد.

حسین میرزایی ندوشن با اشاره به تأثیرگذاری فرآورده میکوریزی بر روی نهال‌های درختان بنه و ارس افزود: این فرآورده بر روی نهال‌های درختان بنه (پسته وحشی) و ارس (سرو کوهی) است که هردو از گونه‌هایی هستند که زادآوری کمی در عرصه‌های طبیعی داشته و استقرار نهال آنها به سختی صورت می‌گیرد و این در حالی است که نتیجه آزمایشات این فرآورده بر روی گونه‌ها بسیار مناسب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: قارچ‌های میکوریزی جزء جدایی‌ناپذیر و تأثیرگذار در اکوسیستم طبیعی هستند که فقدان آنها توانایی استقرار گیاه را در طبیعت کاهش می‌دهد.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه ارتباط فیزیولوژیک بین قارچ‌های میکوریزی و گیاهان باعث افزایش تحمل گیاهان در برابر تنش‌های محیطی نظیر کمبود آب، بیماری‌ها و آفات می‌شود، تصریح کرد: این فرآیند برای گیاهانی که در مناطق نیمه‌خشک کاشته می‌شوند، از ارزش بیشتری برخوردار است. چرا که دسترسی گیاه را به مواد غذایی بیشتر می‌کند، تجمع ذرات خاک و کیفیت بیوشیمیایی آنها را در مناطق فرسایش یافته بهبود می‌بخشد و در نهایت تنش آب را کاهش می‌دهد.

میرزایی ندوشن یکی از دلایل عدم موفقیت کامل برخی نهال‌کاری‌های انجام‌شده در اراضی مخروبه را نبود میکروارگانیسم‌های سودمند دانست و ادامه داد: نبود میکروارگانیسم‌های سودمند ازجمله قارچ‌های میکوریزی در فضای ریشه آنها یکی از دلایل عدم موفقیت نهال‌کاری‌های اراضی مخروبه است که با استفاده از این فرآورده زیستی می‌توان انتظار داشت که هم در سطح استقرار نهال‌کاری‌های غرس‌شده در اراضی مخروبه افزایش یابد و هم بر سرعت رشد نهال‌ها به میزان قابل توجهی افزوده شود./

 

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910703-01

جنگل و مراتع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.