کشف محموله‌ قطعات موشکی کره شمالی “در راه سوریه”

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

یک محموله حاوی قطعات مورد استفاده در برنامه‌های موشکی که احتمالا متعلق iبه کره شمالی است، در ماه مه سال جاری میلادی بر روی عرشه یک کشتی چینی که iبه سمت سوریه در حرکت بود، کشف و ضبط شد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، iبه نقل از خبرگزاری رویترز، این محموله حاوی ۴۴۵ سیلندر سربی بود که برای برنامه‌های موشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقض تحریم‌های سازمان ملل علیه سوریه محسوب می‌شود.

یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل نیز اعلام کرد، این محموله توسط مقام‌های کره جنوبی در ماه مه سال جاری میلادی کشف شده است. مقام‌های کره جنوبی این کشتی را در بندر پوسان متوقف کرده و سیلندرهای سربی را که قرار بود iبه یک کمپانی سوریه‌ای iبه نام “قطعات الکتریک” منتقل شود، کشف و ضبط کردند.

مقام‌های مسئول در ۲۴ اکتبر سال جاری کمیته تحریم‌های شورای امنیت را در خصوص کشف این محموله آگاه کردند و دولت چین نیز پیشنهاد کرد تا در تحقیق درباره این محموله iبه کمک بپردازد.

یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل افزود: iبه نظر می‌رسد که این سیلندرها برای برنامه موشکی سوریه در نظر گرفته شده باشند. چین iبه ما تضمین داده که در خصوص این مساله تحقیق می‌کند.

یک دیپلمات دیگر نیز گفت: این امکان وجود دارد که خدمه کشتی چینی با نام “شین بان تای” از محتویات اصلی این محموله اطلاعی نداشته باشند. بنابراین، این امر بسیار خوب است که دولت پکن تمایل خود را برای بررسی این موضوع اعلام کرده است.

مقام‌های مسئول سازمان ملل اعلام کردند که این سیلندرها حاوی موادی می باشند که در برنامه‌های تولید موشک‌های بالستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند و کره جنوبی نیز قرار است در این پرونده iبه صورت مشترک با چین همکاری کند. همچنین این کشتی که iبه سمت سوریه در حرکت بود، توسط یک کمپانی تجاری کره شمالی آماده و مهیا شده بود.

علاوه بر این، کمپانی سوریه‌ای که قرار بود این سیلندرها را دریافت کند، ممکن است زیرمجموعه این شرکت تجارتی کره شمالی باشد.

پیونگ‌یانگ بر اساس تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در پی آزمایش‌های موشکی و اتمی سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ میلادی از واردات و صادرات هرگونه تکنولوژی اتمی و موشکی منع شده است.

همچنین تحریم‌هایی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه سوریه اعمال شده است، اما سازمان ملل هیچ تحریمی در خصوص حمل و نقل سلاح علیه دولت سوریه اعمال نکرده است.

اوایل سال جاری میلادی، هیات کارشناسان شورای امنیت در امور کره شمالی اعلام کرد که در خصوص گزارش تفسیری‌های مطرح شده در رابطه با قراردادهای مرتبط با فروش سلاح میان پیونگ‌یانگ و سوریه و میانمار تحقیق می‌کند.

این هیات کارشناسی در ماه مه سال جاری اعلام کرد: پیونگ‌یانگ فعالانه iبه نقض قوانین مربوط iبه قطعنامه‌های شورای امنیت ادامه می‌دهد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.