کشف منبع تازه برای سلولهای بنیادین/ درمان بیماریها ساده‌تر می‌شود

۱۳م آذر ،

به گزارش خبرگزاری مهر، یک گروه از محققان اعتقاد دارند که پیشرفتهای صورت گرفته می تواند یکی از ساده ترین و بی خطرترین منابع سلولهای بنیادین باشد.

سلولهای بنیادین اجزای اصلی رشد بافت می باشند. آنها می توانند به هرکدام از انواع دیگر سلولهای بدن تبدیل شوند، پس باید بتوانند همه چیز را از قلب تا مغز بازسازی کنند.

تحقیقات انجام شده که نتایج آن در مجله سلولهای بنیادین: پزشکی انتقالی انتشار یافته، نشان می دهد که این سلولها برای ساخت رگهای خونی نیز نقشی برعهده دارند.

این اکتشاف گزینه متفاوتی به عنوان یک منبع تازه برای سلولهای بنیادین ارائه می کند، منبعی که پیشتر جنین بوده و بحثها و مناقشات بسیاری به دنبال داشته است.

تصویر یک سلول بنیادین که مولفه اصلی رشد تمام بافتها و اعضا تلقی می گردد

کارشناسان تاکنون نشان داده اند که سلولهای پوستی گرفته شده از یک فرد بالغ را می توان به نوعی به عنوان سلول بنیادین درنظر گرفته، سلولی که بدن باید آن را به عنوان بخشی از خود درنظر گیرد در غیر این صورت آن را پس خواهد زد.

دکتر آمر رانا به عنوان یکی از اعضای این گروه اظهار داشت: این شیوه تازه بهتر از نمونه گیری از پوست است. ما از داشتن شیوه ای موثر و کاربردی برای تولید سلولهای بنیادین از یک نوع سلولی که در خون یافت می گردد بسیار هیجان زده هستیم.

وی افزود: گرفتن این نمونه بافتها به ویژه برای کودکان و سالخوردگان ناخوشایند می باشند اما گرفتن نمونه خون برای همه بیماران امری عادی تلقی می گردد. محققان می توانند به جای آنکه بی درنگ این سلولهای بنیادین را تهیه کنند، سلولهای خونی را ذخیره کرده و آنها را در مرحله بعدی به سلولهای iPS تبدیل کنند.

این درحالی است که کارشناسان اخطار داده اند که هنوز اطمینان ندارند که استفاده از چنین سلولهای بنیادینی برای انسانها بی خطر است یا خیر.

این تحقیق با حمایت بنیاد قلب بریتانیا، شورای مرکز تحقیقات این کشور و تراست ولکام انجام شده است.

شنون آمویلز مشاور تحقیقاتی BHS اظهار داشت که این سلولها پتانسیل عالی برای تحقیق و درمان آینده بیماریهای قلبی عروقی تلقی می گردد. اینکه بتوانیم سلولهای iPS از یک نمونه خونی فراهم کنیم تحقیقات را برای پیشبرد این فناوری تسهیل و تسریع می کند.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.