کشورهای غربی در بازنگری قوانین مخابراتی همچنان ناکام ماندند!

۲۷م آذر ، فاوانیوز: کشورهای غربی به رهبری آمریکا که تمام تلاش خود را در اجلاس WCIT12 به کار گرفته بودند تا با ترفندهای گوناگون نتایج این کنفرانس را به نفع خود رقم بزنند، ناکام ماندند.

 
به گزارش فاوانیوز به نقل از ایسنا از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، در آخرین روز برگزاری کنفرانس WCIT12 که از سوی ITU برگزار می‌شد؛ آمریکا و همپیمانانش تمام تلاش خود را مصروف آن ساخته بودند تا تصمیم‌گیری‌های مهم و نهایی کنفرانس به لحظات آخر موکول گردد و به بهانه کمبود وقت، سندی را میل باب خود که منافع آن‌ها را همچنان تأمین کند به تصویب برسانند.
 
در جریان این کنفرانس ۱۰ روزه که از ۱۳ تا ۲۴ آذر ۹۱ در شهر دبی، امارات متحده عربی برگزار می‌شد و به بازنگری قوانین مخابراتی می‌پرداخت، موضوعات جدی و مناقشه برانگیزی نظیر مبارزه با هرزنامه‌ها، امنیت شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی، دسترسی غیرتبعیض‌آمیز به اینترنت، نام‌ها و آدرس‌های اینترنتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 
در این کنفرانس کشورهای جنوب شامل اتحادیه آفریقا، گروه روسیه به همراه ایران و ترویکا آسیا – پاسفیک (چین، هند و مالزی) به امید رسیدن به اجماعی جهانی، با تعدیل دیدگاه‌ها و مواضع خود در پی حصول به سندی مشترک بودند که مورد توافق تمام گروه‌ها‌ باشد.
 
اما در نهایت تعدادی از کشورهای عضو از جمله آمریکا، بعضی از کشورهای اروپایی، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند با اعلام این که مصوبات کنفرانس مورد قبول دولت‌های متبوعشان نیست؛ خواستار تعدیل هرچه بیشتر سند نهایی بودند.
 
به رغم فضای پرتنش کنفرانس، نهایتاً این کشورهای جنوب بودند که موفق شدند خواسته‌های حداقلی خود را تأمین کنند. در این بین نمایندگان ایران نیز نقش مهمی ایفا کردند.
 
در رأی‌گیری نهایی، غربی‌ها موفق شدند که تنها یک چهارم آراء را به نفع خود جلب کنند. این موضوع سبب خشم نمایندگان این کشورها شد، به طوری اعلام داشتند به سبب برآورده نشدن خواسته‌هایشان، سند نهایی را امضا نخواهند کرد و بعضی نیز اعلام کردند که نیاز به مشورت و کسب اجازه از دولت‌های خود را دارند.
 
شایان توجه است که سند مصوب این کنفرانس از سال ۲۰۲۴ جایگزین سند ۱۹۸۸ در زمینه قوانین اطلاعاتی و ارتباطی خواهد شد.

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.