کلید حل بحران سوریه در دست ایران است

*حسن هانی زاده

 بحران ۱۶ ماهه سوریه جریان های سیاسی و توطئه های منطقه ای و بین المللی را آشکار و صف آرائی جدید را در عرصه های سیاسی خاور میانه ایجاد کرد تا جائی که دوستان و دشمنان واقعی ملت سوریه کاملا در برابر یکدیگر قرار گرفتند. مرحوم حافظ اسد رئیس جمهوری سابق سوریه همواره دیدی نافذ ونگاهی هوشمندانه نسبت به رخدادهای منطقه و جهان داشت و قبل از مرگ، تجارب سیاسی خود را به فزندان خود باسل، بشار، ماهر و مجد منتقل می کرد. حافظ اسد همواره به فرزندان خود تاکید می کرد که تحت هیچ شرایطی از ایران جدا نشوند زیرا این کشور در سختی ها و دشواری ها عمق استراتژیکی سوریه تلقی می شود.
ظاهراً مرحوم حافظ اسد یکبار به فرزند ارشد خود باسل اسد” در سال ۱۹۹۴ در اثر یک حادثه اتومبیل جان سپرد” گفته بود که اگر همه اعرب و کشورهای منطقه با سوریه قطع رابطه کنند تنها ملجاء و پناهگاه شما ایران خواهد بود. پیش بینی مرحوم حافظ اسد امروز تحقق پیدا کرده زیرا در حالی که همه کشورهای عرب در حال توطئه علیه دولت بشار اسد هستند ایران به دور از مصلحت اندیشی های سیاسی و تنها به دلیل ارزشهای انسانی و دینی در کنار بشار اسد قرار گرفته است. دلیل جانبداری ایران از دولت بشار اسد نه تنها به خاطر علوی بودن بشار اسد بلکه به دلیل حمایت حافظ اسد از جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است. در آن زمان دولت سوریه علیرغم فشارهای داخلی، بین المللی و منطقه ای تنها کشوری بود که از مواضع به حق جمهوری اسلامی در برابر تهاجمات گسترده صدام و رژیم های عربی علیه ایران جانبداری کرد. بسیاری تصور می کردند که حمایت های سوریه به خاطر کمک های مالی و نفتی ایران بود در حالی که در همان زمان عربستان، امارات، کویت و قطر حاضر بودند در برابرتغییر موضع سوریه در جنگ عراق ،چند برابر کمک های ایران، کمک مالی در اختیار سوریه قرار دهند.
امروز سوریه در برابر یک تهاجم وحشیانه داخلی وخارجی قرا ر گرفته که هدف این تهاجمات سرنگونی دولت بشار اسد و جایگزینی دولتی دست نشانده که بنا بعدها بنا به اراده آمریکا و کشورهای عرب منطقه عمل کند.
در بُعد داخلی سلفی های جنایتکار و وهابی های ضد بشری به دلیل نگرش های طایفه ای نسبت به دولت بشار اسد، از ارتکاب هر گونه جنایتی نسبت به شیعیان وعلویان سوریه دریغ نمی کنند. جنایت الحوله و حی الزهراء ” س” حمص که به قتل عام صدها تن از زنان و کودکان شیعی منجر شد بخشی از جنایات سلفی ها تلقی می شود اما متاسفانه جامعه “کروکور “جهانی نسبت به این جنایات هولناک سکوت اختیار کرد. در بُعد منطقه ای عربستان، قطر و ترکیه هر یک بنا به مصالح خود و به نیابت از آمریکا، ناتو و اسرائیل در تشدید بحران داخلی سوریه کمک می کنند > در این راستا این کشورها در طول ۱۶ ماهی که از بحران سوریه می گذرد.
میلیاردها دلار کمک مالی ،لجستیکی و تسلیحاتی دراختیار گروه های تروریستی ضد شیعه سوریه قرار دادند. در بُعد بین المللی، آمریکا وغرب تلاش می کنند تا از رهگذر سرنگونی دولت بشار اسد یک امنیت پایدار منطقه ای برای رژیم صهیونیستی ایجاد کنند. لذا آنچه که در این فرایند به پایداری دولت بشار اسد در برابر این جبهه گسترده داخلی و خارجی کمک کرده حمایت ایران، روسیه و چین است. البته روسیه و چین به دلیل منافع نظامی و اقتصادی از دولت بشار اسد پشتیبانی می کنند در حالی که جمهوری اسلامی تنها بنا به دلایل انسانی و اخلاقی و نیز مواضع ضدصهیونیستی دولت سوریه از نظام بشار اسد حمایت می کند. به همین دلیل در نشست ژنو که برای بر رسی بحران سوریه با شرکت ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت، ترکیه، قطر و کویت تشکیل شد آمریکا برای تضعیف جبهه چین و روسیه مخالفت خود را با حضور ایران در این اجلاس ابراز داشت.
در این نشست طرح جدید کوفی عنان که متضمن تشکیل دولت انتقالی در یک فرایند ۶ ماهه، مورد بحث قرار گرفت اما این طرح مسلما کمکی به حل بحران سوریه نخواهد کرد. دلیل این امر این است که روسیه وچین با هر طرحی که در بر گیرنده خروج قهری بشار اسد از چرخه قدرت باشد مخالفند. لذا این طرح نیز مانند طرح ۶ ماده کوفی عنان محکوم به شکست است زیرا هم دولت بشار اسد وهم گروه های تروریستی با آن موافق نیستند. آنچه مسلم است بدون حضور ایران در چنین نشست هائی هر راه حلی و هر سازوکاری به نتیجه نخواهد رسید زیرا کلید حل بحران های خاورمیانه و نیز به طور مشخص بحران سوریه در دست ایران است.

 *کارشناس خاورمیانه

 ۲۶۳۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.