کلیه کارگران ساختمانی بیمه می‌شوند

۲۳ آبان ،

best (12)-1.jpg

نمایندگان با کلیات طرح رفع موانع اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی و نحوه مجازات متخلفان موافقت کردند، در صورت تصویب نهایی جزئیات این طرح،‌ کلیه کارگران ساختمانی بیمه خواهند شد.

به گزارش تفسیری خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین گروسی به عنوان مخالف کلیات طرح رفع موانع اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی و نحوه مجازات متخلفان در صحن علنی امروز مجلس اظهار کرد: طبق آمارهای به دست آمده بسیاری از کسانی که جزو کارگران ساختمانی نبودند بیمه کارگری شده‌اند که این موضوع با قانون منافات دارد البته در قانون حمایت از تولید برای بیمه همهی کارگران تمهیداتی انجام شده است که به سریعی در صحن علنی مطرح می‌گردد.

وی ادامه داد: طرحی برای بیمه تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است تا همه کارگران، کسبه و کشاورزان یک درصد مالیات ارزش افزوده در قبال بیمه خود پرداخت کنند که در این صورت عدالت اجتماعی در بین آنها رعایت شده و فشار به مردم وارد نمی‌شود.

نماینده مردم شهریار در مجلس ادامه داد: تا به امروز کارگران برای هر متر مربع ساخت ساختمان‌شان چهار درصد حداقل دستمزدشان را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌کردند که این قانون از این لحاظ اشکالاتی دارد که باید در سازوکار آن تجدیدنظر شود.

در ادامه احمد امیرآبادی نماینده مردم قم به عنوان موافق کلیات این طرح، با بیان اینکه همهی کارگران ساختمانی به بیمه نیاز دارند، گفت: بعضی از کارگران ساختمانی در هفته تنها چند روز سر کار می‌روند و بقیه روز بیکار می باشند که در صورت بیمه می‌توانند از حق بیمه‌ی بیکاری،‌ از کار افتادگی و موارد دیگر استفاده کنند.

وی ادامه داد: طبق آمار، ۱۴ درصد کشته‌شدگان کشور از کارگران می باشند که از این تعداد، ۴۹ درصد به کارگران ساختمانی اختصاص دارد. این آمار به خوبی نشان می‌دهد که باید همهی کارگران ساختمانی بیمه شوند.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس نیز به عنوان دومین مخالفت کلیات این طرح، گفت: در حال حاضر قانون مرتبط با بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی هیچ مشکلی ندارد به طوری که حق بیمه کارگزاران تا سقف چهار درصد حداقل حقوق و دستمزد مشخص شده است که طبق آن کارفرمایان برای کسب پروانه ساخت آن باید این میزان را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: البته دولت برای کاهش فشار در قانون مقرر کرده است که در هر سال یک درصد به حق بیمه مشمول کارگزاران و کارفرمایان اضافه شود تا به تبع آن به کارگران ساختمانی نیز فشار وارد نشود.

این عضو کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: با چنین قانونی همه فشارها به مردم وارد می‌شود از آن طرف می‌گویید که می‌خواهید به مردم فشار وارد نکنید.

حسن تامینی نماینده مردم رشت به عنوان دومین موافق کلیات این طرح گفت: کارگران زحمت‌کش آینده‌ای ندارند و تنها دلخوشی آنها گرفتن حق بیمه بعد از بازنشستگی و یا از کار افتادگی است. آنها در شرایط بسیار سخت زندگی می‌کنند که دولت موظف است حق آنها را بدهد.

وی افزود: امید کارگران به مجلس است که با رای موافق خود چنین قانونی را به تصویب برسانند.

همچنین سلیمان عباسی سخنگوی کمیسیون بهداشت در توضیح دلایل موافقت این کمیسیون به عنوان یک کمیسیون فرعی بررسی‌کننده این طرح، گفت: باید همهی کارگران زحمت‌کش ساختمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند که در این طرح، تامین اجتماعی مکلف شده است که کلیه کارگران را بیمه کند و به این امر نیز نظارت داشته باشد.

وی افزود: کارگران ساختمانی با حقوق ناچیزشان نمی‌توانند زندگی‌ خود را بچرخانند و همه امید خود و فرزندانشان به بیمه‌های از کار افتادگی و یا بازنشستگی‌شان است در حالی که در قانون کشور بر لزوم بیمه شدن همهی مردم تاکید شده است چرا نباید همهی کارگران ساختمانی بیمه باشند.

عباسی تاکید کرد که نمایندگان برای رضایت‌مندی قشر زحمت‌کش کارگر باید با کلیات این طرح موافقت کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.