کمال خجندی به روایت علی اکبر ولایتی؛ دوهزار تومان

۲۶اردیبهشت،

«کمال خجندی» از مجموعه کتاب‌های «آفرینندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران (آفتاب)» به‌قلم علی‌اکبر ولایتی دربارهٔ کمال‌الدین مسعود، ملقب به شیخ کمال شاعر و عارف قرن هشتم هجری و همعصر خواجه حافظ شیرازی است.

در مقدمه کتاب آمده است: «کمال‌الدین مسعود، ملقب به شیخ کمال و متخلص به کمال، اصالتا از خجند، بخشی از ماوراءالنهر و در شمال تاجیکستان کنونی،‌شاعری سرشناس و عارفی برجسته بود که عرفان وی بر طبع شعرش غلبه داشت و محضرش خوش‌تر از طبعش بود. وی از شاعران قرن هشتم است که در زمان سلاطین جَلایر، در تبریز زندگی می‌کرد و مخصوصا در غزل‌سرایی مهارت داشت.»

کتاب در پنج فصل با نام‌های «نگاهی به اوضاع سیاسی ـ اجتماعی ایران در عصر زندگی شیخ کمال خجندی»، «زندگی‌نامه»، «شعر شیخ کمال‌الدین خجندی»، «آثار شیخ کمال خجندی» و «کتاب‌شناسی شیخ کمال خجندی» همراه با گزیده‌ای از اشعار و سال‌شمار زندگی وی گردآوری شده است.

درباره شعرهای خجندی، ذبیح‌الله صفا در «تاریخ ادبیات در ایران» نوشته است: «اشعار اصلی او غزل‌های وی است که دیوان مفصلی را همراه چند رباعی و قطعه در حدود هشت‌هزار بیت تشکیل می‌دهد و نسخ متعدد از آن موجود است و به طبع رسیده. آثارش را اولین‌بار یکی از مریدانش، بعد از بازگشت او از سرای به تبریز، مقارن سال ۷۹۸ جمع‌آوری کرده و گفته است که دیوان شامل اشعار و غزل‌هایی است که پیش از رفتن از تبریز و هنگام اقامت در شهر سرای سروده بود.»

یکی از مفردات شیخ کمال خجندی به شرح زیر است:
«ز چیست قهقهه‌ی شیشه‌های می، دانی؟
به ریش محتسب شهر می‌کند خنده»

«کمال خجندی» به‌قلم علی‌اکبر ولایتی از مجموعه کتاب‌های «آفرینندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران (آفتاب)» در ۱۱۲صفحه و قطع جیبی، شمارگان دوهزار نسخه و بهای دوهزار و ۱۰۰ تومان از سوی شرکت سهامی کتاب‌های جیبی وابسته به موسسه انتشار یافتنات امیرکبیر راهی بازار کتاب شده است.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.