کمبود داروی درمان ناباروری در کشور سبب اختلال درمان بیماران شده است

۲۵م دیماه ،

با استفاده از داروهای تولید داخل درمان ناباروری روند درمان ناباروری دچار اختلال شده است.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران محمد مهدی آخوندی بعد از ظهر امروز در نشست خبری دومین کنگره آندومتریوز در پژوهشگاه ابن سینا برگزار شد با اشاره به اینکه درشرایط کنونی کشور دسترسی به داروهای ناباروری با مشکلاتی مواجه شده است گفت: در حال فقط  داروی اچ سی جی که تولید داخل است در درمان ناباروری مورد استفاده قرار می گیرد. 

وی با بیان اینکه این دارو سبب آزاد شدن بیش از حد تخمک یا تخمکهای بی کیفیت می‌شود گفت: با استفاده ار این دارو نتایج کار پس از انتقال به رحم مادر مختلل شده و سبب ایجاد اشکال در روند درمان ناباروری می گردد.

آخوندی با اشاره به شیوع  بالای  بیماری آندومتریوز  گفت: آندومتریوز بیماری شایعی در کشور و در کل دنیاست که در سراسر جهان سالیانه هزینه درمان بالایی حدود ۱۱۰ میلیارد دلارصرف درمان این بیماری می گردد.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در ابتدا به صورت پنهان بوده و علامت خاصی ندارد افزود: شناسایی این بیماری کار ساده‌ای نیست و در مراحل حاد خودش را به شکل قاعدگی‌های دردناک در خانم ها نشان می دهد.

آخوندی با تاکید بر اینکه آندومتریوز یکی ازعلل شایع ناباروری در کشو است گفت: باید با شناخت عوامل ایجاد کننده‌ آن مانع از گسترش این بیماری شویم.

در ادامه دبیر علمی دومین کنگره آندومتریوز امیرحسن زرنانی  با انتقاد از نبود آمار رسمی از مبتلایان به آندومتریوز در کشور گفت: بر اساس آمارهای جهانی ۱۰ تا ۱۵ درصد خانم‌ها به این بیماری مبتلاهستند.

وی شناخت زودهنگام این بیماری را از دیگر عوامل مؤثر در درمان آندومتریوز دانست و افزود: تا کنون تحقیقات کاربردی در خصوص این بیماری در کشور به انجام نرسیده است.

دکتر زرنانی خاطر نشان کرد: تشخیص این بیماری یک کار گروهی می‌طلبد که متخصصان پاتولوژی، ایمونولوژی، متخصصان عفونی، جراحان لاپاراسکوپی و بعضی دیگر از تخصص‌ها در این زمینه باید به صورت تیمی اقدام کنند.

گفتنی است دومین کنگره آندومتریوز از سوم تا پنجم بهمن در دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی به همت پژوهشگاه ابن‌سینا برگزار می‌شود./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.