کمبود ویتامین C مغز جنین را ویران می‌کند

۲۴م آذر ،
ممتاز نیوز: پژوهش‌ها نشان می‌‌دهد کمبود ویتامین C می‌‌تواند آسیب‌های جدی به مغز جنین وارد کند. نکته مهم این است که آسیب‌های دوره جنینی، پس از تولد و با مصرف مکمل‌های حاوی این ویتامین نیز جبران نمی‌‌شود. بیماری‌های ایجاد شده به بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین C مادرزادی معروف می باشند

به ظاهر ویتامین ساده و در دسترسی است؛ اما کمبودش می‌‌تواند مغز جنین را دچار آسیب‌های جدی کند. پژوهش‌ها نشان می‌‌دهد کمبود ویتامین C می‌‌تواند آسیب‌های جدی به مغز جنین وارد کند. نکته مهم این است که آسیب‌های دوره جنینی، پس از تولد و با مصرف مکمل‌های حاوی این ویتامین نیز جبران نمی‌‌شود. بیماری‌های ایجاد شده به بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین C مادرزادی معروف می باشند. براساس بررسی‌های انجام شده توسط متخصصان تغذیه حدود ۱۰ تا ۲۰درصد از بالغین  جوامع مختلف جهان از کمبود ویتامین C رنج می‌‌برند. هرچند این آمار در بعضی کشور‌ها از این رقم بیشتر است؛ اما متوسط میزان کمبود همین مقدار است. بنابراین زنان باردار باید دو برابر اشخاص عادی از مواد غذایی حاوی ویتامین C  و مکمل‌های حاوی این ویتامین، تحت نظر متخصص تغذیه یا پزشک، استفاده کنند.

 
کمبود ویتامین C در دوران جنینی، ناشی از کمبود دریافت این ویتامین توسط مادر، سبب کاهش رشد و تکامل «هیپوتالاموس» – مهم‌ترین مرکز حافظه مغز- می‌‌شود. علاوه بر اینکه این کمبود روی تکامل کلی مغز نیز تاثیر منفی دارد. نکته مهم دربارهٔ ویتامین C،فقط میزان «دریافت» این ویتامین نیست؛ بلکه مهم آن است که مادر پس از مصرف منابع حاوی ویتامین C بتواند باتغذیه مناسب، این ویتامین را جذب بدن کند.

دیگر دیر است

 آسیب مغزی ناشی از کمبود ویتامین C، پس از تولد نوزاد جبران نمی‌‌شود. پژوهش‌های محققان دانشگاه «کوپنهاگن» نشان می‌‌دهد از آنجا که تشکیل و تکامل مغز از دوره جنینی و از همان ماه‌های اول آغاز می‌‌شود، اما پس از تولد، امکان جبران این آسیب‌ها حتی با مصرف مکمل‌های حاوی این ویتامین نیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین نیاز جنین به این ویتامین در همان ماه‌های اول دوران جنینی باید تامین شود. بررسی این گروه پژوهشی نشان می‌‌دهد این مشکل بیشتر در جنین مادرانی اتفاق می‌‌افتد که به لحاظ تغذیه‌‌ای فقیر می باشند. از طرفی بعضی مادران نیز با انجام بعضی رفتارهای اشتباه در دوره بارداری و یا کمی‌ ‌قبل از بارداری، منابع این ویتامین را در بدن از بین می‌‌برند؛ رفتارهایی مانند کشیدن سیگار  و یا خوردن بعضی خوراکی‌هایی که سبب دفع ویتامین C از بدن می‌‌شود.
منبع: همشهری تندرستی

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.