کمبود کودک واجد شرایط برای متقاضیان فرزند خواندگی

سرانجام در سال ۸۸ بهزیستی تصمیم گرفت تا این قانون را تغییر دهد .حمید رضا الوند رییس اداره کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور درباره ضرورت تغییر این قانون در گفت وگو با مهر می گوید: نگاه سازمان بهزیستی از سال ۱۳۷۸ پیدا کردن خانواده های واجد شرایط سرپرستی برای کودکان است تا بتوان کودکان بی سرپرست را بر اساس مبانی دینی و فرهنگ ملی ایرانی که به بحث تحکیم بنیان خانواده توجه زیادی می کند به درون خانواده ها ببریم.

مشکلات فرزند خواندگی
به گزارش خبرآنلاین ، ژیلا باقری معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان تهران درباره مشکلات فرزند خواندگی می گوید: در حال حاضر یک هزار خانواده متقاضی فرزند خواندگی هستند اما به ازای آنها کودک واجد شرایط وجود ندارد ودر حال حاضر ۸۵ درصد از کودکان تحت پوشش بهزیستی بد سرپرست هستند بطوریکه این کودکان را نمی توان برای فرزندخواندگی واگذار کرد.
وی ادامه می دهد:با تشکیل کمیته‌های فوری زمان انتظار فرزندخواندگی از هفت سال به یک سال و دو ماه رسیده است و در سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ کودک به فرزند خواندگی پذیرفته شدند و درحال حاضر نیز یک هزار خانواده متقاضی فرزند خواندگی هستند. در حالیکه تعداد کودکان قابل واگذاری خیلی کم است.

کودکان بد سرپرست در قانون جدید
در قانون فرزند خواندگی موجود بر پذیرش کودکان بی سرپرست تاکید شده حال آنکه بنابر آمار موجود ۲۱۵۰۰ کودک بی سرپرست و بدسرپرست که سه درصد به دلیل مفقودالاثر بودن والدین، ۹ درصد به علت زندانی شدن والدین و ۹ درصد دیگر نیز به دلیل سؤرفتار والدین، تحت سرپرستی سازمان بهزیستی قرار دارند، که ‌تعیین تکلیف و سرپرستی آن ها به صورت قانونی به سازمان بهزیستی واگذار شده است تا بر اساس سیاست های محوری برای آینده این کودکان تصمیم بگیرد.
مطابق قانون قبلی اگر کودکی فاقد سرپرست موثر و قانونی بوده و سرپرستی‌اش بر اساس مفاد بند ب ماده ۴ قانون حمایت از زنان، کودکان بی‌سرپرست و آیین‌نامه اجرایی آن وظیفه بهزیستی باشد و پدر، مادر یا جد پدری او در قید حیات باشد لازم است سه سال در مراکز نگه داری باقی بماند و سپس سازمان بهزیستی بر اساس سیاست محوری خود زمینه ورود او به خانواده جایگزین را فراهم می‌کند.

شرایط طفل برای واگذاری
برای پذیرفتن درخواست سرپرستی علاوه بر اینکه وجود شرایطی برای والدین ضروری است، کودکان نیز باید دارای شرایطی باشند. اولین شرط، شرط سنی طفل است که قید شده باید کمتر از ۱۵ سال باشد. شرط سن در قانون سال ۱۳۵۳ زیر ۱۲ سال بوده است، کودک برای اینکه به فرزندخواندگی پذیرفته شود، باید هیچ‌یک از والدین و یا جد پدری کودک شناخته نشده یا در قید حیات نباشد و یا آنکه از کودکانی باشند که به موسسات خیریه سپرده شده و سه سال تمام پدر و مادر یا جد پدری او مراجعه نکرده باشند.

۴۵۲۳۲
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.