کمبود ۱۵۰ قلم دارو در بازار/ دارو سومین بار هزینه در سبد خانواده‌ها

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی کشور نسبت به کمبود ۱۵۰ قلم دارو در بازار اخطار داد و گفت: تخصیص یارانه به دارو تکرار تجربه تلخی است که در سال‌های قبل در بحث یارانه داشته‌ایم.

علیرضا زالی در گفت‌وگو با فارس، گفت: از مهمترین اولویت‌های حوزه نظام سلامت بحث دارویی است و نگرانی که در این حوزه ایجاد شد تغییر ساز و کار ارز از مرجع به مبادلاتی بود این تغییرات، فضای روانی نگران کننده‌ای را برای تأمین داروی کافی بیش از قبل برای مردم به وجود آورد.

تجربه تلخی در بخش یارانه داشته‌ایم

وی ادامه داد: از سوی دیگر تأمین هزینه در قالب یارانه طبق تجربه سالهای قبل نشان می‌دهد که در هر جا که از ظرفیت‌های یارانه‌ای استفاده کرده‌ایم موفق نبوده‌ایم و یارانه ها به اندازه مقتضی نبوده  و در زمان مناسب نیز برخوردار نبوده‌ایم.

رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی کشور گفت: در مورد دارو نیز که یک کالای استراتژیک است می‌تواند تخصیص یارانه به آن نگران کننده باشد باید این نگرانی مردم را هر چه زودتر برطرف کرد.

زالی افزود: باید به تسهیلات دارویی برای صدور در بحث گمرکی توجه شود و یارانه‌ها به سرعت به مجمع نظام دارویی کشور وارد شود و از فرایندهای دیپلماتیک برای رفع مشکل تأمین دارو استفاده کرد.

وی تصریح کرد: فعل و انفعالات مالی در حوزه تأمین دارو باید خارج از فضای بوروکراسی امروز باشد.

کمبود ۱۵۰ قلم دارو در بازار

رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی کشور در مورد کمبودهای دارویی گفت: اگر چه آمار دقیقی در این زمینه موجود نیست اما از ۵۰۰ قلم داروی موجود در سطح بازار به نظر می‌رسد ۱۵۰ قلم دارو با کمبود مقطعی مواجه باشد.

داروهای مغز و اعصاب به سختی تهیه می‌شود

زالی گفت: به عنوان مثال در حوزه مغز و اعصاب بسیاری از داروهای ضروری این حوزه یا به سختی تهیه می‌شود یا به اندازه کافی در اختیار بیماران وجود ندارد و باید تأمین این قبیل داروها در اولویت اساسی نظام سلامت قرار گیرد.

وی گفت: شاید لازم باشد برای حل این مشکل در قالب طرح و لایحه تسهیلات مالی و اعتباری تازهی با استفاده از ذخایر ارزی برای تأمین داروها شکل بگیرد.

زالی گفت: اگر چه تاکنون ۶۵۰ میلیون دلار در بحث ارز مبادلاتی صرف شده اما علاوه بر در دسترس نبودن و کمبود مقطعی دارو، بحث گران شدن این داروها نیز مطرح شده است.

دارو سومین بار هزینه در سبد خانواده‌ها

رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی کشور گفت: زمانی که در سالهای قبل از ارز مرجع استفاده می‌کردیم نیز سومین بار هزینه در سبد خانواده دارو بوده است در نتیجه باید توجه ویژه‌ای به این حوزه شود.

زالی گفت: از سوی دیگر شرکتهایی که در زمینه ورود دارو تجربه کافی داشته و به مبادی استاندارد راه داشتند باید بیشتر حمایت شوند، سپردن بازار دارویی به شرکتهای تازه حتی اگر از نقدینگی بالا برخوردار باشند، می‌تواند نگران کننده شود.

زالی گفت: شرکتهای قدیمی دارویی و با تجربه ممکن است به سبب کمبود نقدینگی با مشکل مواجه باشند و نتوانند روی پای خود بایستند که باید مسئولان به این شرکتهای قدیمی توجه کنند.

رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به اینکه آیا کیفیت پایین داروها به سبب ورود شرکتهای تازه است گفت: در قبل از منابع متنوع‌تری در تأمین داروی کشور استفاده می‌کردیم اما اکنون منابع تأمین دارو در سایه تحریم‌ها محدود شده است و کیفیت پایین داروها به شرکتهای تازه مربوط نیست.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.