کمتر از نیمی از شهرهای کشور، تصفیه خانه فاضلاب دارند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بر همکاری این سازمان با شهرداری کلانشهرها و سایر ارگان‌های اجرایی در راستای حفظ محیط زیست تاکید کرد.

کمتر از نیمی از شهرهای کشور، تصفیه خانه فاضلاب دارند

به گزارش ممتاز نیوز، در آستانه هفته محیط زیست، چهل و یکمین نشست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در شیراز برگزار شد. 

ایرج حشمتی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست ضمن تبریک ولادت امام رضا(ع) و روز محیط‌بان بر نقش اصلی محیط‌بانان در حفظ ذخایر ژنتیکی کشور برای نسل‌های آتی تأکید کرد. 

وی یکی از مشکلات و چالش‌های اصلی در موضوع محیط زیست کشور را مرتبط با عدم شناخت و اهمیت دانش زیست محیطی بخشی از تصمیم سازان و تصمیم گیران دانست و افزود: تکالیف قانونی انباشت شده از سال‌های گذشته در زمینه محیط زیست در کشور وجود دارد که شناخت ابعاد محیط زیست لازمه اجرای آن است. 

حشمتی همچنین موضوع توجه به راهبردهای توسعه پایدار در اجرای فعالیت‌های اقتصادی را از سایر موارد مورد اهمیت در محیط زیست دانست و ادامه داد: در حال حاضر پنج چالش اساسی آب، آلودگی هوا و تغییر اقلیم، تغییر کاربری اراضی و فرسایش خاک، مصرف انرژی و خطر انقراض تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی در کشور وجود دارد.  

وی با بیان اینکه در حال حاضر  کمتر از ۴۶ درصد  شهرهای کشور از  تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب برخوردارند، نسبت به استفاده بی‌رویه از انرژی و عدم بهره‌برداری بهینه از آب و نبود زیرساخت‌های مناسب برای مدیریت پسماند در کشور، هشدار داد و خواستار توجه همه دستگاه‌های اجرایی، حقیقی و حقوقی به اصل پنجاه قانون اساسی که در آن وظیفه عمومی حفظ محیط زیست به صراحت عنوان گردیده است، شد. 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: علی رغم توجه ویژه دولت مردمی به موضوع گرد و غبار و هزینه کرد بیش از هشت هزار میلیارد ریال که منجر به اقدامات تلفیقی با راهکارهای مختلف در زمینه مقابله با گرد و غبار در مساحت حدود ۷۶۰ هزار هکتار  شده است، لیکن بیش از ۵ میلیون هکتار کانون‌های داخلی و بیش از ۲۷۰ میلیون هکتار از کانون‌های خارجی، عامل اصلی گرد و غبار در کشور در شش ماه اول سال بوده‌اند.  

به گفته وی، سالانه حدود ۱۴۵ میلیون تن ذرات ریز کوچکتر از ده میکرون به سوی کشور گسیل می شود. 

حشمتی در ادامه به نقش منابع متحرک در آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر  ۶.۵ میلیون خودرو از ۲۵ میلیون خودروی شماره گذاری شده در کشور فرسوده هستند. این در حالیست که در خصوص موتور سیکلت نیز بالغ بر ۹ میلیون از ۱۲ میلیون ناوگان موتور سیکلت، فرسوده بوده که از علل قابل توجه آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور به شمار می آیند که لازم است برای آن چاره اندیشی شود. 

وی ادامه داد: در حال حاضر کمتر از یک درصد از انرژی های مورد نیاز کشور  را انرژی های تجدید پذیر به خود اختصاص می دهد. 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اعلام فعالیت ۱۴۰ هزار صنعت در کشور، افزود: توجه به پایش با استفاده از فناوری‌های نوین و تبادل تجربیات شهرداری‌های کلانشهرها در زمینه پسماند، آب و هوا و نقش مسئولیت اجتماعی صنایع در حفظ محیط زیست و… می تواند راهی برای برون رفت از معضلات فعلی و چالش های زیست محیطی کشور باشد. 

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حشمتی در پایان ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده و ابلاغ آیین نامه اجرایی مصوب شده آن توسط هیئت دولت را فرصتی مغتنم برای ارتقای محیط زیست شهری در راستای توجه به حقوق شهروندی مردم دانست.

انتهای پیام/


ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.