کمپین اطلاعات غلط عربستان و امارات علیه قطر در میانه بحران کرونا

در حالی که جهان درگیر بحران کرونا است، در حوزه خلیج فارس کمپین‌هایی برای انتشار اطلاعات غلط به منظور ایجاد شکاف در قطر به راه افتاده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، پایگاه خبری میدل ایست آی نوشته است، عربستان و امارات در نخستین مرحله شیوع کرونا بارها تلاش کردند تا با مانور روی اعضایی از خاندان حاکم قطر که مخالف این حکومت به نظر می‌آیند و حامیانشان، روایت تغییر حکومت را پیش ببرند و این توهم را ایجاد کنند که قطری‌ها با رهبری‌شان همسو نیستند.

با این حال در واقعیت مشخص شد که عبدالله بن علی آل ثانی، از اعضای خاندان حاکم قطر که رسانه‌های عربستان و امارات او را  امیر جایگزین قطر معرفی کرده‌اند، بر خلاف میلش در امارات نگه داشته شده است.

در حالی که استراتژی تغییر حکومت در قطر نه تنها شکست خورده، بلکه حمایت بیشتر از این حکومت را هم در پی داشته، شبکه‌های اطلاعات غلط وابسته به عربستان و امارات همچنان در حال انتشار روایت‌هایی نادرست علیه قطر و سیاست‌هایش در رسانه‌های اجتماعی هستند و در سومین سالگرد محاصره این کشور، اخبار جعلی درباره کودتایی در قطر توسط روبات‌های وابسته به عربستان در توییتر منتشر شد.

با اینکه جامعه قطر این اطلاعات را چندان جدی نگرفته و حتی با تمسخر به آن نگاه می‌کند، این کمپین‌ها در وهله نخست اهداف داخلی عربستان و امارات را دنبال می‌کنند.
عربستان که در حال حاضر ماه رمضان را در قرنطینه می‌گذراند و پایین آمدن بهای نفت اقتصادش را تهدید می‌کند، انتشار این اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی را وسیله‌ای برای کنترل جامعه و منحرف کردن اذهان عمومی از مشکلات داخلی می‌داند.

ریاض از طرفی دیگر همزمان با افزایش فشار دو حزبی علیه رهبری عربستان در واشنگتن، به دنبال یک استراتژی خروج از جنگ هزینه بر یمن است.

ادامه کمپین اطلاعات غلط عربستان و امارات علیه قطر امیدها را هم برای بهبود روابط با قطر از برده است و دریچه کوچکی که دوحه و ریاض در اواخر سال ۲۰۱۹ به روی هم گشودند، به لطف این اقدام توسط عربستان بسته شد.
انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.