کمک تبلت‌های درخشان iبه خواندن افراد دچار ضعف بینایی

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

فضای سایبر > سخت‌افزار
پژوهشگران می‌گویند صفحه‌های نمایش دیجیتال ممکن است iبه دیدن iبهتر نوشته‌ها iبه خصوص در افرادی که دچار ضعف بینایی می باشند، کمک کند.

به گزارش تفسیری لایو ساینس پژوهشگران در دانشکده پزشکی رابرت جانسون وود در نیوجرسی دریافتند که افراد حاوی نقصان بینایی در حد متوسط می‌توانند با خواندن نوشته‌ها بر روی تبلت iبه جای کاغذ سرعت خواندن‌شان را افزایش دهند.

و صفحه‌های نمایش با نوردهی از پشت (backlit) مانند صفحه آی‌پد، نسبت iبه صفحه‌های نمایش جوهر الکترونیکی (E Ink) مانند صفحه نمایش اولین مدل کیندل (کتاب الکترونیک کیندل)، از این لحاظ مزیت بیشتری دارند.

نتایج این بررسی اخیرا اجلاس سالانه “آکادمی متخصصان چشم آمریکا” اعلام شد.

نقصان بینایی در حد متوسط ممکن است iبه سبب بیماری‌هایی مانند دژنراسیون ماکولا (تحلیل‌رفتگی لکه زرد شبکیه) یا رتینوپاتی دیابتی (آسیب شبکیه چشن ناشی از دیابت) که هر دو سلول‌های حساس iبه نور در پشت چشم را نابود می‌کنند، ممکن است رخ دهد. نتیجه تخریب این سلول‌‌ها محو شدن دید مرکزی که سبب می‌شود دید نزدیک – که هنگام خواندن آن را iبه کار می‌بریم- دچار اشکال شود.

در این بررسی سرعت خواندن افراد دچار نقصان بینایی هنگام خواندن نوشته چاپی، نوشته بر روی اولین مدل کیندل (بدون نوردهی از پشت)، و بر روی آی‌پد ۲ مقایسه شد.

افراد در هنگام خواندن کتاب چاپی حداکثر iبه سرعت ۱۸۷ کلمه در دقیقه رسیدند.هنگام خواندن روی کیندل سرعت حداکثر۱۹۶ کلمه در دقیقه با فونت ۱۲ افزایش یافت. هنگام خواندن با استفاده از اپلیکیشن کیندل روی آی‌پد ۲ با فونت ۱۲ این سرعت iبه حداکثر ۲۲۴ کلمه در دقیقه رسید. 

این پژوهشگران می‌گویند iبه نظر آنها نوردهی از پشت iبه افراد کمک می‌کند که بر مشکل فقدان حساسیت iبه کنتراست- توانایی دیدن اشیاء iبه طور مجزا نسبت پس زمینه تشخیص سایه‌های خاکستری- غلبه کنند. تبلت‌هایی با نوردهی از پشت کنتراست بالایی میان متن و پس‌زمینه ایجاد می‌کنند، و در عین حال مستقیما iبه چشم نور می‌تابانند که iبه افراد دچار دژنراسیون ماکولا کمک می‌کند.

در این بررسی افرادی که بیشترین مشکل بینایی را داشتند (حدت بینایی پنج دهم یا بدتر) بیشترین افزایش در سرعت خواندن را گزارش تفسیری کردند. از طرف دیگر افرادی که بینایی iبهتری داشتند (حدت بینایی ده دهم تا پنج دهم) گفتند خواندن روزنامه‌ها و نوشته‌های چاپی را iبه خواندن روی وسائل الکترونیکی ترجیح می‌دهند، اما در حتی این گروه افراد نیز سرعت خواندن روی آی‌پد افزایش می‌یافت.

دکتر دانیل راث، سرپرست این پژوهش گفت گرچه گروه پژوهشی او سایر تبلت‌های با نوردهی از پشت را آزمایش نکردند، اما احتمال تبلت‌های آندروئیدی و سایر وسائل مشابه آی‌پد نیز سرعت خواندن افراد را افزایش می‌دهند.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.