کمک چینی‌ها به احیای دریاچه ارومیه

۲۸اردیبهشت،

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از همکاری شرکت چینی برای احیای دریاچه ارومیه و همکاری در امور آب کشور خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، نقی کریمی شنبه شب در شورای برنامه ریزی آذربایجان غربی با اشاره به توافق رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور چین در راستای همکاری این کشور اظهار داشت: این شرکت چینی با هماهنگی وزارت نیرو در زمینه انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه  نیز همکاری می کند.

وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این شرکت چینی در سایر استانهای کشور و در زمینه احداث سدهای داخلی نیز با هماهنگی وزارت نیرو فعالیت و سرمایه گذاری می کند.

انجام ۲۴ مورد پرواز برای بارورسازی ابرها

کریمی در ادامه با اشاره به اجرای طرح بارورسازی ابرها با هدف کمک به احیای دریاچه ارومیه اظهارداشت: در این زمینه تاکنون ۲۴ مورد پرواز هوایی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه صورت گرفته که ۹ مورد پرواز در خود آذربایجان غربی بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از اجرای طرح بارور سازی ابرها به صورت زمینی نیز خبر داد و گفت: این طرح توسط موسسه تحقیقات بارور سازی ابرها و وزارت نیرو اجرایی خواهد شد که مراحل پایانی را طی می کند.

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2013/05/3e6bac213b3242ca2d8cb4e8e309ae65.jpg

کریمی با بیان اینکه تاکنون حداکثر علم موجود کشور در زمینه بارورسازی ابرها برای احیای دریاچه ارومیه اجرا شده است اظهارامیدواری کرد با اجرای طرح های مذکور روند بحرانی دریاچه ارومیه بهبود یابد.

سد سیلوه امسال آبگیری می گردد

کریمی همچنین با اشاره به برنامه های این شرکت در سال جاری جهت خلق حماسه اقتصادی گفت:۴۵۰  میلیارد ریال برای سد سیلوه در سال قبل اختصاص داده شده است و ۲۰۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات تهاتر اختصاص یافته است که با برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می گردد که امسال این سد آبگیری شود.

http://www.jahannews.com/images/docs/files/000287/nf00287523-2.jpg

وی به تامین بخشی از اعتبارات طرح های عمرانی از طریق فروش اموال منقول و غیرمنقول این شرکت در سالجاری اشاره کرد و افزود : ۷۰۰ میلیارد ریال اموال مازاد اداری در سازمان آب منطقه ای استان مورد شناسایی قرار گرفته است که قابل واگذاری است.

کریمی به  احداث سد قزل داغ ماکو در حوضه آبریز ارس با بهره گیری از اعتبارات استانی ( منطقه ی آزاد تجاری ماکو )اشاره کرد و گف: ۱۰ میلیون متر مکعب آب این سد آب مورد نیاز منظقه ی آزاد تجاری ماکو را تامین خواهد کرد.


مشرق
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.