کم‌بارشی در ایران نگران کننده است/پیش‌بینی خشکسالی شدید و متوسط تا پایان سال آبی

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اینکه کم بارشی در ایران نگران کننده است، گفت: تاکنون تنها ۳۰ درصد از بارندگی سالانه برای تامین آب کشور اتفاق افتاده است.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه جمع‌بندی ایستگاه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که درحال حاضر بارش‌ها در کل کشور ۲۵ درصد کمتر از نرمال است، اظهارکرد: به‌طورکلی تاکنون در ایران ۶۸ میلیمتر بارش داشته‌ایم این درحالیست که میزان نرمال بارش در کشور از مهرماه تا اوایل بهمن حدود ۹۱ میلیمتر است. 

کم‌بارشی در بیشتر استان‌های کشور

وی با بیان اینکه بارش‌ها در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت بسیار نامناسبی است، تصریح کرد: در هرمزگان طی چهار ماه اخیر فقط حدود ۱۰ میلیمتر بارش گزارش شده است این در حالیست که میانگین بلند مدت بارش‌ها در استان هرمزگان طی این بازه زمانی حدود ۷۲ میلیمتر است.

وظیفه ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان نیز از ابتدای مهر ماه تاکنون ۴.۸ میلیمتر بارش داشته‌ایم درحالی‌که میانگین بلند مدت بارش‌ها در این استان ۳۴ میلیمتر گزارش شده است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به اینکه به‌طور کلی وضعیت سایر استان‌ها چه نسبت به سال گذشته و چه نسبت به میانگین بلند مدت جالب نیست، گفت: برای مثال در کرمان با ۵۰ درصد کم بارشی نسبت به میانگین بلند مدت مواجه هستیم.

تاکنون تنها ۳۰ درصد از بارندگی سالانه برای تامین آب کشور اتفاق افتاده است

وظیفه با بیان اینکه اکنون به میانه‌های سال آبی رسیده‌ایم و تاکنون فقط ۳۰ درصد از بارندگی سالانه برای تامین آب کشور را داشته‌ایم، اظهار کرد: از این‌رو ۷۰ درصد از بارش سالانه تامین نشده و این مسئله نگران کننده است.

کاهش ذخیره برفی و روان‌آب‌ها

به گفته وی دمای هوا نیز در کشور بالاتر از حد نرمال است و این وضعیت سبب می‌شود که به‌ویژه در حوزه زاگرس ذخیره برفی و روان‌آب‌ها به‌شدت کاهش یابد. در نتیجه دِبی رودخانه‌ها نیز در فصل گرم سال بسیار کمتر از شرایط نرمال خواهد بود که نگرانی‌هایی را در حوزه کشاورزی و حتی تامین آب مناطق روستایی و شهری به‌دنبال دارد.

چشم انداز خوبی برای بارش‌ها طی ماه‌های آینده متصور نیستیم

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه بر اساس خروجی مدل‌های عددی دمای هوا در کشور به‌ویژه در نیمه غربی و جنوبی کماکان بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: چشم انداز خوبی نیز برای بارش‌ها طی ماه‌های آینده نمی‌توانیم متصور باشیم.

وظیفه در ادامه اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که در اسفند و فروردین ماه وضعیت بارش‌ها در ایران کمی بهتر شود اما با توجه به کاهش شدید بارش‌ها در دی و بهمن ماه، کمبودها در حوزه بارش جبران نمی‌شود. از این‌رو سال آبی با کم بارشی مطلق به پایان می‌رسد.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه با توجه به این شرایط کم بارشی فراگیر و خشکسالی گسترده در ایران دور از انتظار نیست، گفت: در بیشتر استان‌های کشور در جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب و شرق این شرایط محسوس خواهد بود حتی برای استان‌های شمالی کشور به‌ویژه گلستان نیز وضعیت خوبی پیش‌بینی نمی‌شود.

پیش‌بینی خشکسالی شدید و متوسط در کشور تا پایان سال آبی

وظیفه در پایان با بیان اینکه درحال‌حاضر در دوره خشکسالی هواشناسی هستیم، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال آبی خشکسالی در حد متوسط و شدید در کشور باشد بنابراین انتظار می‌رود که دستگاه‌های متولی به‌ویژه وزارت نیرو برای ذخیره آب در کشور و مدیریت بهینه آن برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش ممتازنیوز، سال آبی به یک دوره دوازده ماهه برای سنجش میزان بارندگی در یک ناحیه اشاره دارد و از اول پاییز آغاز می شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.