کم‌لطفی سازمان فنی و حرفه‌ای در قبال نابینایان

مدیرعامل انجمن نابینایان ایران، درباره وضعیت اشتغال افراد نابینان گفت: طبق ماده ۱۴ قانون حمایت از حقوق معلولان، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مکلف است کلیه امکانات و راهکارهای لازم در جهت آموزش فنی و حرفه‌ای افراد نابینا را در اختیار قرار دهد، اما شاهد کم‌لطفی این سازمان هستیم.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، علی‌اکبر جمالی در وبینار نابینایان و حقوق شهروندی با اشاره به اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای افراد نابینا گفت: شاهدیم که افراد نابینا و کم‌بینا در سطوح بالای تحصیلی دارای مدرک هستند اما به دلیل عدم آموزش مهارت اکنون بیکارند؛ این درحالی است که سازمان فنی و حرفه‌ای و سازمان بهزیستی کشور موظفند زمینه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای نابینایان را فراهم کنند.

وی در ادامه به نقش سازمان آموزش کودکان استثنائی اشاره کرد و گفت: لازم است این سازمان در کنار آموزش‌های کلاسیک برای آموزش مهارت‌های فنی اقدام کند. همچنین لازم است برای افراد نابینا همانند سایر افراد مراکز هنرستان جهت آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای راه‌اندازی شود؛ اگرچه اخیرا رشته موسیقی به رشته‌های تحصیلی نابینایان اضافه شد، اما کافی نیست.

مدیرعامل انجمن نابینایان ایران معتقد است که پیش از آموزش درسی نابینایان در سطوح مختلف، نیاز است که به آن‌ها مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی آموزش داده شود؛ چراکه یادگیری این مهارت‌ها راهگشایی برای یادگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای است.

جمالی با اشاره به گران بودن تجهیزات آموزشی و توانبخشی نابینایان، ادامه داد: در جلسه روز گذشته با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره صحبت کردیم، چراکه نابینایان به تنهایی امکان تهیه این تجهیزات را ندارند. برای نمونه، دستگاه برجسته‌نگار هوشمند حدود ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.

مدیرعامل انجمن نابینایان ایران در ادامه به وضعیت مناسب‌سازی شهر برای نابینایان اشاره کرد و ادامه داد: اخیرا شهرداری در شهر تهران اقدام به ساخت ۵۰۰ کیلومتر پیاده‌رو با رعایت کلیه استانداردهای مناسب معلولان از جمله نابینایان کرده است.

وی از مسئولان ادارات مختلف نظیر آب و برق که به دلیل انجام کارهای عمرانی اقدام به کندن پیاده‌روهای مناسب‌سازی‌شده نابینایان می‌کنند و پس از اتمام کار پیاده‌رو را بدون مناسب‌سازی بازسازی می‌کنند گلایه کرد و افزود: ما با استانداردهای مناسب‌سازی شهر در جهان بسیار فاصله داریم که از جمله آن‌ها می‌توان به چراغ‌های صوتی راهنمایی و رانندگی برای نابینایان اشاره کرد که یک نابینا می‌تواند از طریق آن‌ها به‌طور ایمن از خیابان عبور کند.

جمالی در بخش دیگر صحبت‌های خود، به بخشی از اقدامات انجمن نابینایان ایران اشاره کرد و گفت: با تلاش‌های این انجمن مطابق با بخشنامه جدید بانک مرکزی افراد نابینا می‌توانند به تنهایی وارد بانک‌ها شوند و کارهایشان را مسئول شعب و… بدون وجود همراه انجام دهند.

به گفته وی، از دیگر اقدامات انجمن نابینایان ایران، ایجاد ۱۵ کتابخانه گویا در ۱۵ استان است که هم‌اکنون دارای ۳۰ هزار عضو است و اعضای این کتابخانه‌ها به صورت حضوری و غیرحضوری می‌توانند از خدمات آن بهره ببرند.

مدیرعامل انجمن نابینایان ایران افزود: این انجمن هر دو سال یکبار جشنواره‌ای برای جمع‌آوری آثار نابینایان مولف و انتخاب آثار برتر و ارائه هدایا به آن‌ها برگزار می‌کند، این جشنواره در سال جاری با عنوان جشنواره کاما برگزار شد که برای اولین بار علاوه بر نابینایان شامل حال معلولین جسمی حرکتی هم شد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.