کنار رود خیّن و مادری که هنوز چشم انتظار جوان ۱۷ ساله‌اش است

«کنار رود خیّن» یادداشت‌هایی دربارهٔ‌ شهید مهرداد سیستانی از زبان مادرش اشرف السادات مساوات است که خاطرات دوره بعد از انقلاب وشروع جنگ تحمیلی را بازگو می‌کند. مهرداد سیستانی ابتدای سال ۶۱ درسن ۱۷ سالگی به جبهه می رود اما دیگر خبری از او نمی شود و مفقود می گردد تا اینکه درسال ۶۹ جنازه او را به خانواده اش تحویل می دهند.2013 6 30 19 40 6

اشرف السادات مساوات در این کتاب با بیانی گیرا وبا لحنی آکنده از احساس مادرانه به بیان خاطرات سالهای رفته می پردازد. سالهایی را که در تب دوری از فرزندش می سوزد. روزهایی که هرکدام دربردارنده خاطره ای از پرپرشدن گلی است.

از روایت جستجوی بیمارستان‌ها گرفت تا سرزدن به سردخانه ها، پزشکی قانونی و ملاحظه جنازه های تکه‌تکه و سوخته که هرکدام مهرداد او می باشند و جگرگوشه اش را در این کتاب می‌خوانیم. اما او از پا نمی نشیند و پیوسته درجستجوست تا اینکه بعد ازهشت سال بالاخره جنازه پسرش را می یابد و اینچنین آرام می گیرد.

درقسمتی از کتاب می خوانیم: «وقتی به کنار کانتینرها می رسیم، با بازشدنِ اولین کانتینر، چشمم به پیکر چند شهید می افتد که سوخته‌اند و پوست بدنشان مثل چادرم سیاه شده. از این همه ظلم، اشکهایم روان می گردد. خود را وابسته به آنها می بینم. همه، همان مهرداد من می باشند. می خواهم آنها را ببوسم وببویم وبا تک تک شان درد دل کنم؛ اما خجالت می کشم. همراه ما جوانی است که از آمل آمده ودنبال برادرش می گردد. اولین شهید، کنار درکانتینر قرار دارد. جوان می گوید: « این برادر من است؛ چون جورابی که پای اوست، مال من است.آن را موقع رفتن به جبهه، ازمن گرفت.»…

چاپ تازه این کتاب در۱۳۳صفحه توسط سوره مهر منتشر خواهد شد.

بنابر این گزارش، این ناشر همچنین کتاب «انقلاب و لاله ها» اثر داستانی سوسن طاقدیس  را که روایتی است از سه دهه منتهی به انقلاب، به زودی منتشر می کند.

طاقدیس دربارهٔ این کتاب اظهار داشت: این اثر را من در کوران انقلاب به تحریر در آوردم که با توجه به موقعیت ویژه کتاب ترجیح دادم آنرا به یک ناشر خاص بسپارم. در واقع درهمان سه دهه قبل، پیش بینی می کردم که نسل های آینده به دنبال سوالاتی از پدران و مادران خود دربارهٔ انقلاب باشند لذا به نوشتن این داستان اقدام کردم.

طاقدیس همچنین دربارهٔ داستان کتاب گفت: این کتاب در ۱۳ بخش نوشته شده است و قصه با پرسش‌های دختری به نام لاله از مادرش آغاز می‌شود که در دوران انقلاب پدرش شهید شده است. چرایی شهادت پدر، شاه که بود و حکومت نظامی چیست از جمله سوال‌هایی می باشند که با واژه‌های ساده توضیح داده می‌شوند.

خبر آنلاین

سرگرمی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.