کنترل دقیق روبات‌ها با دستکش نیوماتیک اگزوهند / فیلم

محمود حاج‌زمان: دست‌های روباتیکی که می‌توانند در محیط‌های خطرناک نیروی مهارکننده زیادی را فراهم می‌کنند، هنوز به کنترل ظریف و حساسی نیاز دارند؛ و چه راهی بهتر از این است که این کنترل مستقیما توسط یک دست انسانی تامین شود؟ این دقیقا ایده‌ای است که پشت ExoHand قرار دارد: یک اندام مصنوعی (پروتز) که توسط شرکت آلمانی Festo ، از سازندگان کهنه‌کار صنعت روباتیک ساخته شده است.
به گزارش نیوساینتیست، ExoHand یک اسکلت خارجی نیوماتیکی است که همانند یک دستکش توسط کاربر پوشیده می‌شود. حرکات دست کاربر شناسایی می‌شود، و سپس به یک بازوی روباتیک که نسخه دیگر دست را کنترل می‌کند، منتقل می‌شود.
همان‌طور که ویدئوی زیر نشان می‌دهد، حضور دست امکان می‌دهد تا حرکات کاملا دقیقی به دستکش روباتیک منتقل شود. همچنین سیستم می‌تواند نیروی اعمال شده توسط کاربر را تقویت کند، تا مثلا مطمئن شود که قطعات حساس سقوط نمی‌کنند. علاوه بر این، از طریق بازخورد نیرویی به وسیله نیوماتیک دوطرفه، کاربر آنچه را که توسط روبات احساس می‌شود حس می‌کند.
دستکش به نحوی ساخته می‌شود تا کاملا با بدن کاربر انسانی متناسب باشد. برای این منظور دست کاربر اسکن می‌شود و یک چاپگر سه‌بعدی با استفاده از پلاستیک پلی‌آمید ExoHand را خلق می‌کند. هشت محرک نیوماتیک انگشتان را حرکت می‌دهند، و در نتیجه آنها می‌توانند به راحتی باز و بسته شوند.
با این وجود، شرکت Festo در انجام کارهای شگفت‌انگیز با دستان خودکار به هیچ وجه تنها نیست. شرکت‌های سازنده پروتز همانند Touch Bionics در انگلستان، دستان بیونیکی واقعی و حیرت‌انگیزی را ساخته‌اند که با داشتن انگشتان و مفاصل موتوری مستقل، زندگی افرادی را که از آنها استفاده می‌کنند به کلی تغییر داده است. این دستان به کاربران آنها امکان می‌دهد تا بند کفش‌های خود را ببندند، و یا اجسام را با چالاکی تقریبا طبیعی بلند کنند.

 

۵۳۲۷۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.