کنترل دیابت آسان می‌شود

پیشنهاد از طریق پیامک

تمام افراد دارای دیابت نوع اول و بسیاری از مبتلایان به دیابت نوع دوم برای کنترل قندخون خود و همچنین کاهش خطر کوری، بیماری‌های قلبی و آسیب سیستم عصبی ناچار به استفاده از انسولین هستند.

تا همین اواخر، دو روش برای تزریق انسولین به بدن وجود داشت. در روش اول که روشی سنتی‌تر است، فرد دیابتی با گذاشتن یک قطره از خونی که از سرانگشت خود می‌گیرد و با استفاده از یک کیت تست قندخون، میزان انسولین قندخون خود را کنترل کرده و در صورت پایین بودن آن، انسولین به خود تزریق می‌کند.

روش دوم، پمپ انسولین است. در این روش پمپ انسولین از طریق لوله ظریفی که زیر پوست در شکم قرار داده می‌شود انسولین را وارد بدن بیمار می‌‌کند. این پمپ جانشین تزریق روزانه است.

با این حال با این روش هم بیماران باید همانند روش قدیمی، ابتدا میزان انسولین خون خود را اندازه‌گیری کنند.

تحلیل و بررسی‌ها نشان داد پمپ انسولین و تزریق روزانه، تاثیر مشابهی برای کنترل قندخون دارد اما روش جدیدتری که در اختیار بیماران قرار گرفته، کنترل مستمر و خودکار میزان انسولین موجود در بدن از طریق یک دستگاه نمایشگر است.

دستگاه‌های نمایشگر مستمر قندخون تقریبا هر پنج دقیقه یکبار با استفاده از یک سنسور که به بدن متصل می‌شود میزان قندخون را اندازه گرفته و نتایج را به یک مونیتور ارسال می‌کنند که معمولا روی کمربند نصب می‌شود.

این دستگاه هرگز جایگزین نمایشگر خانگی میزان گلوکز نخواهد شد، اما می‌تواند تقریبا هر دقیقه یکبار تغییرات را در سطح گلوکز خون اندازه بگیرد البته حتی با وجود این نمایشگر هم بیماران دیابتی هنوز ‌باید تا چهار بار در روز قندخون خود را با خون‌گیری از انگشت خود انجام دهند اما آنها که تنها از روش سنتی استفاده می‌کنند و از این نمایشگر بهره نمی‌برند احتمالا تا ۱۰ بار در روز باید این عمل را تکرار کنند.

در این میان بتازگی پژوهش‌ها نشان داده است آن دسته از افراد مبتلا به دیابت که از ترکیب پمپ انسولین با سنسورهای اندازه‌گیری متوالی قندخون استفاده می‌کنند بهتر از افرادی که تنها از خون‌گیری از انگشت و تزریق انسولین بهره می‌گیرند می‌توانند قند خونشان را کنترل کنند.

فناوری‌های نوین به دیابتی‌هایی که از انسولین استفاده می‌کنند قدرت انتخاب بیشتری برای بهتر کنار آمدن با بیماریشان داده است البته هنوز خیلی‌ها در استفاده از این نوآوری‌ها تردید داشته و ترجیح می‌دهند از روش‌های قدیمی‌تر استفاده کنند. (جام جم – ضمیمه سیب)

مترجم: بهاره رضاجو
منبع: webmd

گردآوری این مطالب توسط جستجوگر خبری پورتال ممتازنیوز momtaznews.com

ارسال پیامک به پورتال ممتازنیوز


roozeno – ممتازنیوز ، پورتال جامع و خبری ایرانیان سراسر جهان » مقالات و تازه های پزشکی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.