کنترل زندان بگرام به افغانها واگذار شد

جام جم آنلاین: آمریکا مسئولیت بیش از سه هزار زندانی زندان بگرام زندان را که به ویژه مظنونان طالبان و القاعده هستند، به مقامات افغان تحویل داد.

سیف الله صافی فرمانده نیروهای پلیس افغانستان در مراسمی رسمی که در زندان بگرام برگزار شد اعلام کرد:امروز سه هزار و صد و هشتاد و دو زندانی به پلیس تحویل داده شدند .

این زندان که در کنار پایگاه هوایی بزرگ بگرام در حدود شصت کیلومتری شمال کابل واقع است و مظنونان طالبان و القاعده در آن نگهداری می شوند از ده سال پیش برای بسیاری از افغان‌ها به نماد اشغالگری آمریکا تبدیل شد.

این زندان همچنین از ماه ها پیش موضوع مذاکرات بین آمریکا و دولت افغانستان بود.

اوایل ژانویه، در شرایطی که مذاکرات اولیه بین طالبان و آمریکا برگزار می شد، مذاکراتی که کابل به آن دعوت نشده بود، حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان واگذاری کامل مسئولیت این زندان را در مهلتی یک ماهه به مقامات افغان خواستار شد.

توافقی در نهایت نه مارس اعلام شد که بر اساس آن مقامات آمریکا می بایست زندانیان بگرام را تا ده سپتامبر به دولت افغانستان تحویل می دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تحویل زندان بگرام به مرور زمان به یکی از شرط های کابل برای امضای توافقنامه مشارکت راهبردی دراز مدت بین آمریکا و افغانستان تبدیل شد.(واحد مرکزی خبر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.