کنسرسیوم محتوای ملی دیجیتال ایجاد شد

۱۱م آذر ، موبنا- امکان استفاده از منابع گسترده دیجیتالی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق کنسرسیوم محتوای ملی فراهم شد.

روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به منظور ایجاد یک زیرساخت مناسب برای تسهیل توسعه خدمات به اشتراک گذاری محتوا، به گونه ای که کاربران مختلف بتوانند به منابع اطلاع رسانی موجود در کشور دسترسی پیدا کنند، پژوهشکده ITاین پژوهشگاه پروژه ای تحت عنوان “طراحی، پیاده سازی و استقرار چارچوبی برای ارایه خدمات به اشتراک گذاری محتوای الکترونیکی میان سازمانها، مبتنی بر استانداردهای موجود” تبیین کرد.

بنا بر این گزارش زیرساخت پیشنهادی در این پروژه به گونه ای طراحی شده است که استانداردهای مختلف و فرمتهای گوناگون در حوزه محتوای الکترونیکی متنی را پشتیبانی می کند.

زیرساخت پیشنهادی، مبتنی بر معماری سرویسگرا و مدلهای مدیریت خدمات طراحی و اجرا می گردد و در قالب یک درگاه واحد، امکان دسترسی، به اشتراک گذاری و ارائه خدمات مورد نظر را فراهم می سازد.

برای نمایش سازوکارها و چارچوبهای پیشنهادی بخشی از محتوای الکترونیکی بصورت پایلوت(مشتمل برچند صد جلد کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی و بیش از ۱۰۰ هزار فهرست موضوعی توسعه یافته به همراه ۲۵۰ هزار شی دیجیتال مربوط به بعضی از سازمانهای عضو کنسرسیوم محتوای ملی (درحال حاضر این موسسات به غیر از موسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان، عبارتند از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، بنیاد دایره المعارف اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان کتابخانهها ،موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مرکز نشر دانشگاهی،کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز ،پایگاه سیویلیکا و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات) تهیه و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.می گردد و در قالب یک درگاه واحد، امکان دسترسی ، به اشتراک گذاری و ارائه خدمات مورد نظر را فراهم می سازد.

گفتنی است پس از برپاسازی نهایی این پورتال، امکان ارتباط سایر مراکز تولیدکننده، مصرف کننده و توزیع کننده خدمات محتوای الکترونیکی، با عضویت در این شبکه نیز محقق خواهد شد.

IT Iran
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.