کنشگری دانشجویان منجر به نشاط و شادابی دانشگاه می‌شود

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کنشگری دانشجویان باعث می‌شود تاثیر آن در نشاط و شادابی دانشگاه و همین طور خود آن‌ها دیده شود.

کنشگری دانشجویان منجر به نشاط و شادابی دانشگاه می‌شود

به گزارش ممتاز نیوز، دکتر غلامرضا غفاری امروز، سوم آبان ماه، در آیین ورودی نودانشجویان دانشگاه فردوسی ۱۴۰۰ که در تالار رودکی کانون‌های فرهنگی و هنری این مجموعه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور است و جایگاه ممتاز و ویژه‌ای دارد. همچنین این دانشگاه جزو دانشگاه‌های اول کشور از زمان تاسیس به‌شمار می‌آید اما موضوع مهم‌تر آن است که دانشگاه فردوسی در شهر مشهد قرار دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا از ظرفیت‌های بالایی برخوردار باشد.

وی افزود: دانشگاه با توجه به سرمایه‌هایی که دارد، شناخته می‌شود و آن‌هایی که در انتخاب‌شان این ظرافت‌ها را لحاظ می‌کنند، قطعا دارای موفقیت هستند. بخش مهمی از ارج، حرمت و جایگاهی که دانشگاه فردوسی دارد، این است که در کنار بارگاه امام هشتم(ع) قرار دارد که خود سرمایه‌ فرهنگی و نمادی بی‌بدیل است.  

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: با ورود نودانشجویان به دانشگاه یک عصر جدید در زندگی آن‌ها آغاز می‌شود. دانشگاه بر خلاف دوره‌های آموزشی که در دبیرستان تجربه شده، یک نهاد است؛ به این دلیل که رسالت دیگری را دنبال می‌کند و این رسالت ناشی از آن وظیفه‌ و برنامه‌ای است که دانشگاه برای دانشجویان و دانشجویان برای خودشان تعریف کرده‌اند.

غفاری بیان کرد: دانشگاه در شهرهای بزرگ و در کنار مجموعه‌های دیگر هویت‌آفرین و هویت‌بخش است و ممکن است این انتقال برای دانشجویان نوورود زودهنگام باشد. بنابراین دانشگاه به دلیل این خصلت نهادی یک زندگی و تجربه زیسته‌ای است که می‌توان در دوران تحصیل آن را تجربه کرد.

وی افزود: ما در این تجربه زیسته نیاز داریم که خودآگاهی و خداآگاهی را بهتر بشناسیم و باید در کنار فعالیت‌های علمی و تحصیلی که شرط اول و لازم است، کنشگر دیگری را هم به عنوان دانشجو داشته باشیم. افراد نباید در دانشگاه انزوا را اختیار کنند. دانشگاه به دلیل خصلت نهادی محل بازیگری فکری و ورزشی است و این فکری که مطرح می‌شود، صرفا محدود و محصور به برنامه درسی نمی‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: بنابراین یک  دانشجوی فعال دانشجویی است که نسبت به حقوق خود و جامعه آگاهی دارد و به وظایف و مسئولیت‌هایی که در دانشگاه و جامعه به عهده او گذاشته‌اند، کوشا باشد. باید این ۲ مورد را با هم به پیش ببریم. دانشگاه یک فضاست که باید ساخته شود و این ساخته شدن توسط مجموعه‌هایی است که در همه عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و… فعال‌اند و مبنا پیدا می‌کنند.

غفاری گفت: فعالیت‌های فرهنگی که دانشجویان در دانشگاه انجام می‌دهند، در سطح ملی و در این چند سال اخیر به دلیل کنشگری دانشجویان، از مقیاس ملی فراتر رفت و صورت بین‌المللی به خود گرفت که دستاورد مهمی است و در جشنواره‌های مختلف مانند «حرکت» اتفاق افتاد. مسئولان دانشگاه بیشترین فرصت‌ها را فراهم کردند تا دانشجویان فعالیت‌های خوبی را در عرصه‌های مختلف داشته باشند و می‌توان تاثیر آن را در نشاط و شادابی دانشگاه و دانشجویان شاهد بود.  

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.