” کواد رتور” پرنده‌ای بدون سرنشین با کاربرد نظامی، علمی و مهندسی

۱فروردین ۱۳،

روشنی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

عضو سازمان بسیج مهندسین با اشاره به ساخت هواپیما و پرنده بدون سرنشین با نام عمود پرواز و معروف به ” کواد رتور” گفت: این عمود پروازها در ۱۵ سال قبل به صورت مدرن درآمده و به جز استفاده نظامی، در فناوری‌های علمی و مهندسی کاربرد دارند.

مجید روشنی، عضو سازمان بسیج مهندسین در گفتگو با خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ساخت هواپیماها و پرنده‌های بدون سرنشین با نام عمود پرواز، اظهار داشت: این پرنده‌ها به ” کواد رتور” معروف است و بهترین و مدرن‌ترین آن‌ها در ابعاد بسیار کوچکی که تقریباً ۵۰ سانتی‌متر در ۵۰ سانتی‌متر است، پرواز می‌کنند و قابلیت فیلم‌برداری، عکس‌برداری، رصد و برداشت‌های عالی در ارتفاع‌های خوبی را دارند.

وی افزود: پرنده‌های مذکور در ابتدای انقلاب توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ساخته شد و در ۱۵ سال قبل، زحمات بسیاری برای مدرن‌کردن آن‌ها کشیده‌اند و به‌‌غیر از استفاده‌های نظامی، در حال حاضر در فناوری‌های علمی و مهندسی از این پرنده‌های بدون سرنشین بهره می‌بریم.
 
روشنی تصریح کرد: استفاده از ” کواد رتور” در سازمان نقشه‌برداری آغاز شده و در مهندسی‌های مختلف از جمله مهندسی عمران، برداشت‌های خاصی توسط آن انجام می‌شود، لذا مهندسان ما می‌توانند از این محصول به بهترین شکل بهره برداری کنند.
 
عضو سازمان بسیج مهندسین با اشاره به تجاری سازی پرنده‌های بدون سرنشین، گفت: برخی از قطعات این پرنده‌ها از خارج وارد می‌شود که ما در تلاش هستیم آن قطعات را نیز خودمان بسازیم؛ در حال حاضر ۴۰ درصد از قطعات آن از خارج وارد می‌شود و ۶۰ درصد از آن را بچه‌های خودمان تولید می‌کنند.

وی افزود: در هیچ کجای دنیا این‌گونه که ما از ” کواد رتور” بهره می‌‌بریم، استفاده نشده و فقط در ایران استفاده می‌شود.

روشنی دربارهٔ تفاوت این عمود پروازها با پهپاد، اظهار داشت: پهپاد در فضای بسیار بالاتری حرکت می‌کند و برداشت‌های خاص خود را انجام می‌دهد، اما این عمودپروازها با برداشت‌های علمی در سازمان نقشه‌برداری و رشته‌های مهندسی، کاربرد دارند.

انتهای پیام/ 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.