کوبا هم از تحریم ها نجات پیدا می کند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

هفته نامه اکونومیست به دولت آمریکا پیشنهاد کرده که تحریم های اقتصادی علیه کوبا را لغو کند.

خبراقتصادی:هفته نامه اکونومیست در تازه ترین شماره اش تحریم های اقتصادی آمریکا علیه کوبا را مورد توجه قرار داده و نوشته که اکنون بهترین زمان برای لغو این تحریم ها محسوب می‏شود. ایالات متحده آمریکا برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ یعنی یک سال پس از به قدرت رسیدن فیدل کاسترو در کوبا و یک سال پیش از تولد باراک اوباما، رئیس جمهور فعلی آمریکا، تحریم هایی را علیه کوبا وضع کرد و از آن زمان تاکنون این تحریم ها به بخشی جدایی ناپذیر از سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده اند اما اکنون پس از پنج دهه، منطق توجیه کننده این تحریم ها ضعیف تر از همیشه به نظر می‏رسد چرا که این تحریم ها نه تنها در سرنگون کردن دولت کاستروها ، فیدل و رائول کاسترو، ناموفق بوده بلکه در واقع این امکان را برای رهبران کوبا فراهم آورده که خود را قربانی هژمونی جهانی نشان بدهند و از این بهانه برای جلب حمایت های جهانی و تندروی های سیاسی داخلی بهره ببرند و به همین خاطر بسیاری از متحدان آمریکا نیز معتقدند که این تحریم ها تاثیر جالب توجهی نداشته است.

اما پس چرا تحریم ها علیه کوبا تاکنون لغو نشده اند؟ پاسخ روشن است: سیاست. برای چندین دهه است که کوبایی هایی که کشور خود را ترک کرده اند و در آمریکا و به طور خاص در فلوریدا ساکن شده اند از چنین تحریم هایی حمایت کرده اند و همچنین اطمینان حاصل کرده اند که نمایندگان عمدتا جمهوری خواهی که آن ها راهی نهادهای قانونگذاری آمریکا می‏کنند سرسختانه از چنین تحریم هایی حمایت کنند. در واقع حتی اگر بعضی از نمایندگان کنگره آمریکا در محافل خصوصی اعتراف می‏کنند که تحریم های آمریکا علیه کوبا بی اثر بوده اما بازهم آن ها ترجیح می‏دهند که در افکار عمومی‏به عنوان فردی شناخته نشوند که در مقابل کمونیست ها نرمش به خرج داده و به همین خاطر لغو تحریم های آمریکا علیه کوبا در میان سیاستمداران آمریکایی طرفداران چندانی ندارد.

با همه این ها اما می‏توان گفت که استدلال های مربوط به تحریم ها علیه کوبا روز به روز ضعیف تر می‏شوند چرا که از یک سو کاستروها دیگر همچون قبل کمونیست هایی سرسخت نیستند و رائول کاسترو تاکنون اصلاحاتی را برای تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری خارجی انجام داده است. دیگر اینکه کوبایی ها برای سال های از نفت بسیار ارزانی که ونزوئلا در اختیار آن ها قرار می‏دهد بهره مند شده اند اما اکنون دولت چپگرا در ونزوئلا با مشکلات اقتصادی و سیاسی بسیاری مواجه است و به همین خاطر  شاید کوبا مجبور شود برای تامین نفت به دنبال راهکار دیگری باشد. در این صورت نزدیک شدن به روسیه و ولادیمیر پوتین یکی از راه حل ها خواهد بود، راه حلی که به طور حتم کنگره آمریکا هیچ علاقه ای ندارد که شاهد آن باشد و به همین خاطر رفع تحریم ها علیه کوبا می‏تواند به جلوگیری از نزدیک شدن این کشور به روسیه کمک کند. مورد دیگری که ممکن است به نفع برداشته شدن تحریم ها علیه کوبا کمک کند، تغییر نسل کوبایی های ساکن آمریکا است چرا که نسل های جوان تر کوبایی های ساکن آمریکا به اندازه نسل های پیشین نسبت به دولت کوبا احساس دشمنی نمی‏کنند. به همین خاطر است که هفته نامه اکونومیست به باراک اوباما پیشنهاد می‏کند که حتی اگر کنگره نیز از کاهش تحریم ها علیه کوبا حمایت نکرد، با استفاده از اختیارات ویژه ریاست جمهوری از شدت تحریم ها علیه کوبا بکاهد.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.