کودتای «حاشیه» علیه «متن» با طعم فتنه!

فروردین ۱۴۰۳

اما کار به اینجا ختم نشد و وقتی ضمیمه غیرقانونی هفته‌نامه «متن» روز شنبه (۱۲ مرداد ) همزمان با مراسم تنفیذ ریاست جمهوری به روی دکه‌ها آمد یک تیتر قابل تامل داشت: «احمدی! بای بای!» این‌بار نشریه‌ای که می‌خواست …

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از کیهان؛ هفته‌نامه «متن» به مدیرمسئولی «علی پورمحمدی» که مهر در آستانه شکل‌گیری رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری با استخدام تیمی از خبرنگاران مجله «همشهری ماه» به راه افتاده بود عملاً تعطیل شده است و به جای آن یک ضمیمه غیرقانونی به نام «حاشیه» (بدون درج نام مدیرمسئول) منتشر می‌شود!

 این هفته‌نامه که هدف مدیرمسئول آن از انتشار یافتنش حمایت از کاندیداتوری برادرش در انتخابات بود، اکنون با چاپ این ضمیمه غیرقانونی رویکردی فرصت‌طلبانه را برگزیده است؛ تا جایی که در پی تبرئه سران فتنه و زمزمه بازگشت آنان به قدرت است. هفته قبل نیز «مسعود بهنود» در BBC فارسی به معرفی این مجله پرداخت و حتی روش آن در تطهیر «سیدمحمد خاتمی» را ستود!

نخستین شماره‌های هفته‌نامه تعطیل شده «متن» با هدف نزدیک شدن به اردوگاه‌ شبه روشنفکران و جذب آراء این قشر برای کاندیدای مورد نظرش انتشار یافت و مقالاتی را از «سیدحسین نصر» (رئیس دفتر سابق فرح پهلوی)، «ناصر فکوهی» (از مترجمان سکولار)، «احمد میراحسان» (از اعضاء گروهک تروریستی پیکار)، «کامران ]رضوان الله[ فانی» (نویسنده متهم به بهائیت)، «محمدعلی سپانلو» (عضو کانون منحله نویسندگان) و… منتشر کرد، اما «متن» به تدریج تبدیل به یک «مجله زرد» شد و در مدت زمان کوتاهی به سبب استفاده از تیم‌های مطبوعاتی اصلاح‌طلبان به دام «شارلاتانیسم مطبوعاتی» افتاد. این نشریه در کنار چاپ گزارش‌هایی از دعواهای ساختگی در عالم فوتبال و سینما و…، برای افزایش تیراژ خود دست به «جعل گفتگو» با چهره‌های سیاسی و فرهنگی زد و این رویه نیز اعتراض‌های بسیاری را برانگیخت؛ هرچند که هفته‌نامه «متن» برخلاف ادعاهای خود هیچ گاه حاضر نشد تکذیبیه‌های این چهره‌ها را منتشر و گفتگوهای ساختگی خود را تکذیب کند.

یک هفته پیش از برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور روحانی، هفته‌نامه «متن» دست به اقدامی شگفت‌انگیز زد که استقبال سریع تلویزیون BBC فارسی را به همراه داشت. این نشریه که دست‌اندرکاران آن در ابتدا هدف خود را حمایت از «جبهه متحد اصول‌گرایان» القاء می‌کردند، با چاپ ضمیمه غیرقانونی «حاشیه» هدف‌گیری علیه متحدان سابق خود را آغاز کرد و به نشر مقالاتی از «سعید لیلاز» (تحلیلگر اقتصادی وابسته به حزب کارگزاران)، «مسعود مهرابی» (مدیر ماهنامه فیلم و کاریکاتوریست روزنامه صهیونیستی آیندگان) و دیگر چهره‌های تجدیدنظرطلب پرداخت. ضمیمه غیرقانونی «حاشیه» همچنین گزارش تیتر یک خود را به بررسی «موقعیت سیاسی کنونی سیدمحمد خاتمی» اختصاص داد و در آن با ادبیاتی از موضع اپوزیسیون خارج کشور مدعی شد که این کارگزار فتنه توانسته است «همچنان معتبر و محبوب باقی بماند» و حتی پا را از این نیز فراتر گذاشت و نوشت «محبوبیت سیاسی او به گونه‌ای است که مخالفان داخلی و پیرامونی خاتمی خلع سلاح می‌شوند.»(!)

اما کار به اینجا ختم نشد و وقتی ضمیمه غیرقانونی هفته‌نامه «متن» روز شنبه (۱۲ مرداد ) همزمان با مراسم تنفیذ ریاست جمهوری به روی دکه‌ها آمد یک تیتر قابل تامل داشت: «احمدی! بای بای!» این‌بار نشریه‌ای که می‌خواست مدافع یکی از کاندیداهای جبهه اصول‌گرایان در انتخابات باشد و مدیرمسئولش در جلسات مختلف از سوابق تحصیلی خود در یکی از موسسات ارزشی برای اثبات صلاحیتش مایه می‌گذاشت، یک صفحه کامل را به اثبات فرضیه و بازنشر یکی از گزارش‌های خبرگزاری انگلیسی «رویترز» اختصاص داد که در آن همه دستاوردهای دولت‌های نهم و دهم نادیده گرفته شد و القاء می‌کرد که شعار «احمدی! بای بای!» ۴ سال است که بر سر زبان‌هاست!

گفتنی است برابر قانون مطبوعات انتشار یافتن ضمیمه‌های مطبوعاتی مانند ضمیمه «حاشیه» متعلق به هفته‌نامه «متن» غیرقانونی است و «هیئت نظارت بر مطبوعات» موظف است از انتشار یافتن آنان ممانعت کند؛ خصوصاً ضمیمه‌ نشریه‌ای که متعلق به برادر رئیس سازمان بازرسی کل کشور است و علی‌القاعده به جهت این انتساب باید در رعایت قانون پیشگام باشد، اما از موازین قانونی چه در محتوا و چه در تشریفات حقوقی انتشار یافتن نشریه عدول کرده است؛ خصوصاً اینکه هفته‌نامه اصلی (متن) را تعطیل و یک ضمیمه (حاشیه) را بدون درج نام مدیرمسئول جایگزین آن نموده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.