کودتای سفید در چین/ افتتاح بهشت زهرای تهران/ قطع سهمیه تریاک معتادان/ رابطه مرید و مرادی بنی صدر با امام و وعده های بنی صدر درباره کنترل قیمت ها/ قهرمانی آرژانتین در جام جهانی ۸۶ مکزیک و…

بنی صدر:رابطه من با امام هم رابطه فرزند است با پدر، هم رابطه مرید است با مراد و او ستون انقلاب است…

عصر ایران-  خبر وقایع مختلفی از کودتای سفید در چین در سال ۱۳۴۶ تا قهرمانی آرژانتین در جام جهانی در سال ۱۳۶۵، در روزهای نهم و دهم تیرماه سال های دور و نزدیک در روزنامه ها منتشر شده است. در این میان سخنان بنی صدر در گفتگو با صدا و سیمای جمهوری اسلامی و نامه سرگشاده محد قاضی بعد از اخراج از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و افتتاح بهش زهرای تهران هم در میان اخبار این روز ها به چشم می خورد.

کودتای سفید در چین کمونیست

روزنامه اطلاعات ۱۰ تیر ۴۶

توکیو. یکم ژوئیه. آسوشیتد پرس. پرزیدنت لیو شائو چی رئیس جمهوری چین امروز سقوط کرد. روزنامه پرچم سرخ، ارگان ارتش سرخ چین و ناشر افکار مائو تسه تونک، امروز در یک مقاله باتیتر هشت ستونی اعلام داشت که لیو شائوچی مفتضحو سرنگون شده است. لیوشائوچی بزرگترین رقیب و و دشمن مائوتسه تونک بود که در جریان انقلاب فرهنگی به عنوان “یک شخصیت برجسته حزبی و دولتی که شیوه های سرمایه داری را انتخاب کرده است” مورد حمله قرار گرفت.

روزنامه پرچم سرخ نوشته است: خط مشی تجدید نظر طلبی و ضد انقلابی که در مقابل دیکتاتوری کارگری سر برداشته بودبه کلی در هم شکسته شده است… آن ها اکنون رسوا شده اند. قصد داشتند دیکتاتوری سرمایه داری را مجددا در کشور برقرار سازند.

“بهشت زهرا” ، گورستان مدرن تهران افتتاح شد

روزنامه اطلاعات ۱۰ تیر ۴۹

بهشت زهرا گورستان جدید تهران بعد از ظهر پنجشنبه افتتاح شد.در این مراسم رئیس انجمن شهر، شهردار، حضرت آیت الله شهرستانی، مهندس سمیعی، معاون شهردار و معتمدان محلات حضور داشتند. در این مراسم مدیرعامل گورستان گزارش داد و اعلام داشت: رار بود گورستان در سال ۵۰ آماده شود ولی از زمان تصدی آقای نیک پی فعالیت شدید ساختمانی در این مرکز شروع شد و برنامه یک سال زودتر از موعد مقرر اجرا گردید. در گورستان جدید که در دو کیلومتری کهریزک واقع در جاده قم ساخته شده، هزار اصله درخت کاشته شده و هفت چاه عمیق حفر گردیده است. گورستان جدید تهران برای ۲۵ سال کافی است.

یک خرابکار فعال کشته شد

روزنامه اطلاعات ۱۰ تیر ۵۲

امروز مقامات امنیتی اعلام نمودند: یک خرابکار مسلح در برخورد با مامورین کشته شد. همان طور که قبلا به اطلاع خوانندگان محترم رسید گروهی خرابکار که خود را مارکسیست اسلامی می نامیدند توسط ماموران امنیتی و انتظامی شناخته شدند و ده نفر از اعضای آن دستگیر و سه نفر مقتول و سه نفر دیگر موفق به فرار گردیدند. ماموران در کوشش های خود به منظور دستگیری متواریان مذکور، مخفی گاه یکی از سه خرابکار مزبور را کشف کرده و آن جا را به منظور دستگیری وی محاصره نمودند. چون خرابکار مورد بحث مبادرت به مقاومت مسلحانه در مقابل مامورین نمود لذا با تیراندازی مقابل مامورین کشته شد. خرابکار هوشنگ تیزابی نام داشته .

استعفای دولت بازرگان پذیرفته نشد

رونامه اطلاعات ۹ تیر ۵۸

خبرنگار ما امروز از محافل آگاه سیاسی کسب اطلاع کرد که هیئت دولت در دیدار اخیر خود با امام در قم، به دلیل مشکلات فراوان و تعدد مراکز قدرت که دست و پای دولت را برای اجرای لوایح انقلابی بسته است، به قصد استعفای دسته جمعی به حضور امام رسید.

امام در آن جلسه از پذیرفتن استعفا در شرایط حساس کنونی خودداری کرد و مهندس بازرگان هم ادامه ادامه کار در دولت را در کنار همکاران خویش یک “تکلیف شرعی” دانست. مع الوصف برای رفع پاره ای از مشکلات دولت، جلسه امروز دولت با امام ضروری تشخیص داده شد. هیات دولت در دیدار پیشین خود با امام ۵ مورد اساسی و حیاتی را سد راه امور و دولت عنوان کرد و خواستار بررسی و رسیدگی به این ۵ مورد شد.

نامه سرگشاده محمد قاضی: مرا هم اخراج کرده اند

روزنامه اطلاعات ۱۰ تیر ۵۸

دو سه روزی است که من وقتی به سرکار خود به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می روم، عده زیادی را از زن و مرد و دختر و پسر می بینم که بعضی روی پله ها و هره های دو طرف پلکان سرسرای ورودی نشسته و برخی نیز در داخل نشسته، جلو در کانون ایستاده و پلاکاردهایی با مضامین اعتراض آمیز به اخراج عده ای از کارکنان کانون در دست دارند و پیداست که این تظاهرات به رسم همبستگی و همدردی با قریب به دویست و پنجاه تن از کتابداران و مربیان و کارکارمندان اخراجی است که در طبقه هفتم ساختمان در سالن کنفرانس به عنوان اعتراض به اخراج بی دلیل خود متحصن شده و بست نشسته اند. عجب آنکه من هم که گویا یکی از آن اخراجی ها هستم ، خبر اخراج خود را دیرو در روزنامه آیندگان خواندم و امروز هم اعتراض به اخراج خود را روی پلاکاردی در دست تظاهرکنندگان دیدم و فهمیدم این صابون سوزنده به جامه من هم خورده است.

اول اجازه بدهید بگویم که من شخصا و به سهم خود، هیچ اعتراضی به اخراج خودم – در صورت صحت- ندارم و نیازی هم به چنین اعتراضی نمی بینم:

موسسه ای است فرهنگی و هنری که زمانی حس می کرد به کمک های فکری و معنوی مترجم و ویراستار فرانسه دانی چون من احتیاج دارد و مرا که عضو بازنشسته وزارتخانه ای بودم ، با توجه به سابقه طولانیم با خواهش و درخواست و و با شرایط قراردادی کاملا مساعد دعوت به خدمت کرد و کار این محبت را تا آنجا پیش برد که وقتی در ۱۳۵۴ مبتلا به سرطان گلو شدم مرا با هزینه خود به بهترین بیمارستان متخصص در این زمینه در آلمان فرستاد.

وقتی جراح آلمانی به من گفت درصورت عمل گلو دیگر قادر به حرف زدن نخواهم بود با آنکه در خفقان دوران طاغوتی می زیستیم به پزشک آلمانی جواب دادم: “حرف نزدن من مهم نیست. چون ما ایرانیان در کشوری زندگی می کنیم که حرف زدن در آنجا قدغن است.” و این جواب را در بازگش همه جا و برای همه تعریف می کردم و شیوع فوق العاده ای پیدا کرده بود.

حال همان موسسه بدون آن تشکیلات و یا تقریبا با همان تشکیلات ، امروز با تغییراتی که در مشی کلی اداره مملکت پیدا شده، و با نیازی که لابد به صرفه جویی در هزینه های خود می بیند، بعید نیست که دیگر به وجود من مترجم یا ویراستار عربی ندان نیازی حس نکند و به خدمتم خاتمه بدهد…

به راستی بر بسیاری از ما مجهول است کهمتصدیان جدید کانون، در این هنگام که انقلاب می رود تا به ثمر برسد و سعی شورای فرماندهی انقلاب و دولت موقت جناب مهندس بازرگان کلا مصروف بر این است که هرچه ممکن است جلو توطئه های عمال آشکار و پنهان رژیم منفور گذشته و جلو نارضایی های عمومی را بگیرد، بر مبنای چه اصل و اندیشه ای ناگهان تصمیم به بستن مراکز آموزش های فرهنگی و هنری و کانون می گیرند و لاجرم به خدمت بیش از دویست و پنجاه تن کتابدار و مربی و کارمند دفتری و غیردفتری خاتمه می دهند و یا به قول خودشان با ایشان “قطع رابطه” می کنند؟ …

سهمیه تریاک معتادان قطع می شود

روزنامه اطلاعات ۹ تیر ۵۹

ستاد مرکزی هماهنگی مبارزه با اعتیاد وزارت بهداری و بهزیستی اعلام کرد که سهمیه تریاک معتادان مجاز در سراسر کشور از روز ۱۵ تیر ماه ۱۳۵۹ قطع می شود و معتادان مجاز باید جهت درمان به مرکزی که کارت آن ها را صادر کرده است مراجعه و از قرص های ترک تریاک استفاده کنند.

همچنین داروخانه ها مکلفند پس از موعد مذکور، ضمن خودداری از تحویل تریاک به معتادان مجاز، موجودی تریاک خود را نیز به سازمان معاملات تریاک و یا نماینده آن سازمان در شهرستان ها که اداره تعاون و امور روستاها می باشد، تحویل نمایند.

بنی صدر: رابطه من با امام رابطه فرزند با پدر و مرید با مراد است

روزنامه اطلاعات ۱۰ تیر ۵۹

رئیس جمهوری در مصاحبه ای با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نظرات خود را در مورد پاکسازی ادارات ، تورم و مشکل مسکن و بیکاری بیان کرد. ایشان در قسمتی از سخنان خود اظهار داشتند: رابطه من با امام هم رابطه فرزند است با پدر، هم رابطه مرید است با مراد و او ستون انقلاب است.

در مورد گرانی، رئیس جمهوری گفت: در مورد مسئله گوشت امتیازی به بخش کوچکی از تهران داده شده که گوشت را کیلویی ۱۳ تومان می خرند. برنامه ما این شد که این امتیاز را به همه شهرها بدهیم و یک کمی از قیمت ارزانی که به تهرانی ها می دهیم کم کنیم. در عوض گوشت را ۲۵ تومان بدهیم به همه شهرها. سپس در مورد کنترل قیمت ها اظهار امیدواری کردند که این هفته لایحه مربوط به این امر در شورای انقلاب تصویب شود تا مبارزه با گرانی هایی که دلیل اقتصادی ندارد به طور عملی آغاز شود.

آقای رئیس جمهور سپس با اشاره به وضع مشکل اقتصادی اظهار داشت: وضع ما از نظر اقتصادی مشکل است و ما در جنگ بزرگ اقتصادی هستیم. بنی صدر افزود: دولت های اروپایی به ما پیغام دادند که آمریکا ارزیابی کرده بود که ما دو سه ماه قبل باید از پا درآمده باشیم.

رئیس جمهور در مور مشکل بیکاری و مسکن با اشاره به اعتبارات بانکی که به صنایع داده شده و فعالیت هایی که آغاز شده است، گفت: این ها نیروی کار را جلب می کند. ما موفق بوده ایم تب بیکاری را بیندازیم. اگر ما مشکلات خارجی را از بین ببریم و بتوانیم از امکاناتی که در دنیا موجود است و ذخایر ارزی مان که معطل مانده در بانک های خارجی تبدیل کنیم به ابزار تولید و وارد کنیم، نه تنها ته مانده بیکاری بلکه بیکاری های پوشیده را هم جذب می کنیم.

سرپرست زندان اوین ترور شد

روزنامه اطلاعات ۱۰ تیر ۶۰

بعداز ظهر پریروز محمد کچویی، سرپرست زندان اوین با اسلحه کلت ترور شد و به خیل شهدای انقلاب اسلامی ایران پیوست.

با پیروزی آرژانتین بر آلمان غربی، جام جهانی ۸۶ در آمریکای لاتین باقی ماند

روزنامه اطلاعات ۹ تیر ۶۵

سیزدهمین دوره جام جهانی فوتبال شب گذشته در استادیوم “آزتک” ، ورزشگاه ملی مکزیک ، با حضور ۱۱۵ هزار نفر تماشاگر، به قهرمانی تیم پرقدرت آرژانتین شهادت داد.

دو تیم آرژانتین و آلمان غربی تمام بزرگان خود را در این دیدار به خدمت گرفتند تا پیروزی در این میدان را به دست آورند. ولی آنچه بود اینکه سنت همیشگی حفظ شد و جام یک بار دیگر در جایگاه خود یعنی آمریکای لاتین باقی ماند.

“خوزه لوئیز بران” در دقیقه ۲۲ اولین گل آرژانتین را با ضربه سر وارد دروازه “تونی شوماخر” کرد.

در دقیقه ۵۵ پاس اشتباه “فلیکس ماگات” به “مارادونا” رسید. او با یک پاس توپ را به “هیگتور انریکو” رساند و اوهم توپ را به “والدانو” سپرد و این مهاجم باشگاه رئال مادرید گل دوم آرژانتین را وارد دروازه شوماخر کرد.

در دقیقه ۷۳ رومنیگه روی یک ضربه کرنر با ضربه سر اولین گل آلمان را وارد دروازه آرژانتین کرد.

هفت دقیقه بعد، رودی فولر که درنیمه دوم به میدان آمده بود گل تساوی را برای آلمانی ها به ثمر رساند.

این تساوی و تدابیری که آلمان ها برای وقت اضافی کشیده بودند با آخرین گل آرژانتینی ها که در دقیقه ۸۴ توسط ستاره این تیم، “بروچاگا” به ثمر رسید،تماما نقش برآب شد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.