کودکان، سالمندان و زنان باردار از ورزش در هوای آلوده بپرهیزند

۱۶م دیماه ،

استاد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی معتقد است کودکان ، سالمندان و زنان باردار گروه‌هایی می باشند که آلودگی هوا تاثیر بیشتری روی آنها دارد و باید از ورزش و فعالیت در این شرایط بپرهیزند.

دکتر فرشید طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: از آنجا که اشخاص سالمند در دوره سالمندی دچار افت قابل ملاحظه‌ای در کارکرد سیستم‌های بدن می‌شوند به آلودگی هوا حساس‌ترند. کودکان هم که در آستانه رشد قرار دارند و سیستم‌های بدن‌شان در حال تکامل است، حساسیت بیشتری به آلاینده‌های موجود در هوا نشان می‌دهند و خانواده‌ها باید به این مساله توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: آلودگی هوا هم بر بعد جسمانی و هم بعد روانی اشخاص تاثیر منفی دارد. سیستم‌ قلب و عروق مهم‌ترین سیستمی است که در اثر آلودگی هوا دچار مشکل می‌شود. از بعد روانی هم سبب عدم تمرکز، سردرد و پرخاشگری می‌شود و چون کاهش سهم اکسیژن در هوایی که تنفس می‌شود روی سیستم‌ عصبی فرد تاثیر می گذارد، آسیب‌های جدی و مهمی را به سیستم‌ عصبی وارد می‌کند. همچنین از آنجا که میل ترکیبی هموگلوبین و منواکسیدکربن در بدن بالاست، تنفس هوای آلوده و تراکم این ترکیب در بدن فضای خون را سمی می‌کند.

این استاد دانشگاه به تاثیر ورزش پس از رفع آلودگی هوا در سلامت اشخاص اشاره و تصریح کرد: پس از فروکش آلودگی و کمتر شدن درصد آن، ورزش به اشخاص کمک می‌کند که اگر در اثر این آلودگی مشکلی در سیستم‌های بدن به وجود آمده باشد، با بالا رفتن آمادگی جسمانی و تقویت بدن و افزایش جریان خون این مسمومیت‌ها رفع شده و مشکلات سلامتی فرد برطرف شود.

طهماسبی به اشخاص بیمار پیشنهاد کرد: این اشخاص تا حد امکان از منزل خارج نشوند و در هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنند و از تلقین منفی هم اجتناب کنند. تلقین منفی سبب می‌شود فرد روحیه لازم برای کنترل شرایط جسمانی خود را نداشته باشد و از نظر روانی هم دچار مشکل شود و سیستم‌های بدن قادر به تحمل هوای آلوده نباشند و بسیار زود دچار اختلال شوند.

این استاد دانشگاه در پایان به نقش تغذیه اشاره کرد و گفت: نوع تغذیه در هوای آلوده نقش مهمی در سلامت اشخاص دارد. بهتر است در این روزها ، از موادی استفاده کرد که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها باشند. شیر، میوه، سبزیجات، گروه‌های دارای ویتامین «ث» ، لیمو شیرین و انار جزو بهترین موادی می باشند که برای سلامتی در روزهای آلوده پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.