کودکان در طول روز چقدر تلویزیون تماشا کنند؟

۳۰ آبان ،

اگر کودک‌تان بسیار تلویزیون تماشا می‌کند، بهتر است همین الان تلویزیون را خاموش کنید و خودتان را از مشکلات ناشی از این وضعیت در آینده راحت کنید.

به گزارش تفسیری خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ به نظر می رسد از میان فاکتورهای بسیاری که می توانند سلامت کودکان را در معرض خطر قرار دهند تماشای بسیار تلویزیون بیشترین تاثیر را دارد. این جعبه جادو که امروز دیگر از لوله های کاتودی ساخته نشده و از پیشرفته ترین فناوریهای دیجیتال استفاده می کند قادر است آسیبهای بسیاری را به کودکان وارد کند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد هر ساعت تماشای تلویزیون در یک روز خطر مرگ بر اثر بیماری ‌های قلبی را افزایش می ‌دهد. اگر ۴ ساعت تماشای تلویزیون در روز به یک ساعت تقلیل پیدا کند، می ‌توان از ۸ درصد از بیماری‌ های قلبی پیشگیری کرد.

معایب تماشای بیش از حد تلویزیون در کودکان:

– تماشای ثابت و مداوم به صفحه نمایشگر کوچک تلویزیون می تواند سبب تنگ شدن رگهایی شود که در پشت چشم قرار دارند.

این اثرات در سن بزرگسالی می توانند منجر به بروز بیماریهای دیابت و قلبی عروقی و همچنین افزایش فشار خون شوند.

– کودکانی که در طول روز بیش از  ۲ساعت پای تلویزیون می باشند احتمال اینکه دچار اضافه وزن شوند بسیار بیشتر است چرا که بچه‌ها پای تلویزیون بیشتر میل به خوردن دارند. اگر به فرزندتان اجازه دهید که جلوی تلویزیون چیزی بخورد یعنی اینکه شما مدت وقت تماشای تلویزیون فرزند خود را افزایش داده‌اید و او را به بسیار خوردن تشویق کرده‌اید. بنابراین اجازه غذا خوردن جلوی تلویزیون را به فرزندتان ندهید.

– هرچقدر فرزند شما بیشتر تلویزیون تماشا کند احتمال دیرتر خوابیدن بیشتر می‌شود. برای رفع این مشکل باید تلویزیون و کامپیوتر را از اتاق خواب کودک تان دور کنید. کودکانی که در اتاق خود تلویزیون دارند بیشتر از کسانی که ندارند تلویزیون تماشا می‌کنند. کامپیوتر فرزندتان را در یک محل عمومی در خانه بگذارید و وقت تماشای او و همچنین پایگاه اینترنتی‌هایی را که او می‌بیند، کنترل کنید.

– هرچه فرزندتان بیشتر فیلم‌های تلویزیونی، آهنگ‌های ویدئویی و بازی‌های کامپیوتری خشن را تماشا کند، نسبت به خشونت تمایل بیشتری نشان می‌دهد. این کودکان رفتار خشن را به عنوان بخش طبیعی زندگی قبول می‌کنند و از آن به عنوان راهی برای حل مشکلات استفاده می‌کنند.

نکته: یک مسابقه ورزشی یا یک اتفاق را همراه فرزندتان تماشا کنید. نمایشی را انتخاب کنید و وقت مشخصی را برای تماشای آن ترتیب دهید. بازی‌های ویدئویی را انتخاب کنید که فعالیت‌های فیزیکی بیشتری را ترغیب کند. حتی بهتر است بازی‌ها را به یک تجربه خانوادگی تبدیل کنید. به رهنمودهای پدر و مادری تلویزیون توجه کنید. یک سیستمی که برنامه‌ها را برحسب مناسب بودن برای فرزندان درجه‌بندی می‌کند. یک لیست از برنامه‌هایی که کودک شما می‌تواند در طول هفته تماشا کند، تهیه کنید و آن را روی یخچال یا نزدیک تلویزیون که قابل دیدن باشد نصب کنید.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.