کوفی عنان؛ ناجی بحران سوریه یا آغاز گر جنگ جدید در منطقه؟!

گزارش خبری تحلیلی آریا؛
کوفی عنان؛ ناجی بحران سوریه یا آغاز گر جنگ جدید در منطقه؟!
خبرگزاری آریا-کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه گفت: نشست گروه اقدام درباره سوریه شنبه در ژنو برگزار خواهد شد. 
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این نشست در سطح وزیران خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت ، آمریکا ، روسیه ، فرانسه و انگلیس برگزار و دعوتنامه هایی برای نماینده عالی اتحادیه اروپا و دبیر کل سازمان ملل ارسال خواهد شد.
وزیران امور خارجه قطر ، ‌کویت و عراق به عنوان نقش خود در درون اتحادیه عرب، به این نشست دعوت خواهند شد.
عنان گفت:« اهداف گروه اقدام درباره سوریه مشخص کردن مراحل و تدابیر برای اطمینان از اجرای کامل طرح شش ماده ای و قطعنامه های دو هزار و بیست و چهار و دو هزار وچهل وسه شورای امنیت از جمله توقف فوری خشونت ها در همه اشکال آن است.»
 این خبر در حالی منتشر می شود که روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد این کشور از تلاش های کوفی عنان برای حل بحران سوریه حمایت می کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت : آمریکا آمادگی دارد از طرح کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه برای یافتن راهکاری دیپلماتیک درباره بحران سوریه حمایت کند.
وی مدعی شد ، کوفی عنان این تلاش ها را برای آمادگی انتقال قدرت به صورت دموکراتیک از بشار اسد در سوریه انجام داده است.
اما وزیر خارجه آمریکا حضور خود در نشست بین‌المللی درباره سوریه را به توافق شرکت‌کنندگان با لزوم انتقال قدرت در دمشق مشروط کرده است.
به گزارش سی‌ان‌ان، یک مقام آمریکایی اعلام کرده است: هیلاری کلینتون احتمالا در نشست بین‌المللی درباره سوریه شرکت می‌کند اما در صورتی که شرکت‌کنندگان با انتقال قدرت در دمشق موافقت کنند. این نشست قرار است به پیشنهاد کوفی عنان در ژنو برگزار شود.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته است: برای ما مساله اصلی این است که حاضران نشست با مسیر پیشرو از جمله انتقال سیاسی در سوریه موافقت کنند. فکر می‌کنم اگر کوفی عنان بتواند شرکت‌کنندگان در نشست را به توافق با این طرح وادار کند، آن زمان نشست برگزار خواهد شد. این چیزی است که لازم است ما پیش از برگزاری نشست از آن مطلع شویم.
 این گزارش در حالی است که ” بشار اسد ” رئیس جمهوری سوریه در نشست کابینه جدید این کشور گفته است: “از انجا که سوریه در جنگی تمام عیار به سر می‌برد، لازم است همه طرف‌ها ، همه بخش‌ها و همه سیاست‌ها، در راستای پیروزی در این جنگ به کار گرفته شود .
اعضای دولت سوریه به ریاست ” ریاض فرید حجاب ” که به عنوان نخست وزیر جدید این کشور منصوب شده است روز سه شنبه (۶ تیر، ۲۶ ژوئن) سوگند یاد کردند . دولت جدید با ۲۰ وزیر و ۶ وزارتخانه جدید تشکیل شده است و اولویت کاری خود را بر “آشتی ملی” قرار داده است.
سوریه از اواسط مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی‌ها است و تا کنون چند بار هیات دولت و نهاد نخست وزیری در سوریه دست خوش تغییر شده است . اسد می گوید این تغییرات در راستای اصلاحات و نزدیک کردن دولتمردان به مردم و اجرای مطالبات مردمی در این کشور صورت می گیرد و ضرورت دارد .
از این رو یک بار دیگر در وضعیت حساس و بحرانی سوریه رئیس جمهوری این کشور با اشاره به قرار گرفتن سوریه در شرایط جنگی از کابینه جدید این کشور خواسته است تا تمامی تلاش خود را برای خروج ار بحران کنونی به عمل اورد .
این فراخوان و آماده باش به منزله ورود سوریه به مرحله ای حساس و سرنوشت ساز است . چراکه حلقه محاصره غرب و منطقه علیه سوریه تنگ تر شده است و با نقض حریم هوایی سوریه توسط ترکیه ، مناسبات دمشق – انکارا نیز رو به تیرگی نهاده است .
در همین حال رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در سخنانی در پارلمان گفته است که کشورش از این پس با دولت سوریه رفتار متفاوتی خواهد داشت و در آینده با هر گونه تهدید امنیتی از جانب آن کشور مقابله نظامی خواهد کرد.
اردوغان با توصیف سوریه به عنوان یک “تهدید فوری” تاکید کرد که عمل سوری ها در ساقط کردن یک هواپیمای ترکیه را تلافی خواهد کرد.
همزمان، اندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو در پایان نشست فوق العاده سفرای ناتو در بروکسل اظهار داشت که اعضای ناتو به طور کامل از ترکیه حمایت کرده اند.
جلسه اعضای ناتو، روز سه شنبه ۲۶ ژوئن در بروکسل به درخواست ترکیه تشکیل شده بود.
از سوی دیگر گزارش های تایید نشده از تجاوز نیروهای انگلیس از طریق ترکیه به خاک سوریه حکایت دارد.
 “دبکافایل” DEBKAfile وبسایت اطلاعات نظامی اسرائیل اعلام کرد، گزارش های تایید نشده از منابع انگلیسی، فرانسوی و ترک حاکی است نیروهای عملیات ویژه انگلیس از طریق ترکیه وارد خاک سوریه شده اند و تا ده کیلومتر در خاک این کشور پیشروی کرده اند.
دبکافایل همچنین افزود، تجاوز انگلیس به خاک سوریه با هدف ایجاد مقدمات مداخله غرب در این کشور برای سرنگونی “بشار اسد” رئیس جمهوری سوریه انجام شده است.
پیش از پایگاه خبری دیلی استار نیز، روز یکشنبه گزارش داده بود که هواپیماهای جنگنده انگلیسی در حال آماده باش برای حمله به سوریه قرار گرفته اند.
بنابر این گزارش همچنین به دستور دولت ترکیه تانکهای ارتش این کشور روز سه شنبه در مرز ترکیه با سوریه مستقر شدند.
بر اساس این گزارش، ۱۵ تانک ارتش ترکیه به همراه دیگر خودروها و تجهیزات نظامی در مناطق مرزی این کشور با سوریه مستقر شده اند.

تحلیل آریا؛
بررسی اخبار و گزارش های چند روز اخیر نشان دهنده این است که سوریه در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته است و در این میان کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه پیشنهاد کرده است برای حل اختلافات در سوریه و پایان بخشیدن به بحران خونین در این کشور ، کنفرانسی در ژنو برگزار شود اما شرط آمریکا برای برگزاری این اجلاس و از سوی دیگر تحرکات نظامی انگلیس و ترکیه، این سئوال را تداعی می کند که آیا کوفی عنان می تواند ناجی باشد و از وقوع جنگی گسترده و فراگیر در منطقه جلوگیری کند؟ 
ناگفته نماند که راه حل نظامی اکنون از اولویت های غرب برای شروع ماجراجویی جدیدی در منطقه است و این تعلل نیز به واسطه مخالفت جدی روسیه، چین (دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ) و کشورهای همسایه سوریه مانند ایران، عراق و لبنان و پاره ای از کشورهای منطقه امکان پذیر نشده است و همسایگان سوریه انجام گفتگو و راه حل‌های سیاسی برای خروج از بحران کنونی در سوریه را به هر راه حل دیگری ترجیح می دهند.
 با توجه به تلاشهای غربی ها و متحدین عرب آنها برای تشدید فشارها علیه سوریه و فراهم آوردن زمینه برای دخالت نظامی در سوریه ، روسیه بر مخالفت خود با چنین تلاشهای خصمانه ای تاکید دارد و به همین دلیل نیز معاون رئیس دومای روسیه، اقدام یک فروند جنگنده ارتش ترکیه به نقض حریم هوایی سوریه را محکوم کرد و آن را اقدامی تنش آمیز دانسته است.
به گزارش شبکه تلویزیونی الدنیا،‌ ” ولادیمیر ژیرونوفسکی ” معاون رئیس دومای روسیه و رئیس حزب لیبرال دموکرات گفته است : برخی قدرتها در اروپا، امریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ” ناتو ” در ماههای اخیر کوشیده اند تا اوضاع را در سوریه متشنج تر و در این کشور مداخله نظامی کنند.
معاون رئیس دومای روسیه همچنین گفته است: ترکیه در این تنش آفرینی های بین المللی علیه سوریه دست دارد و به صورت عمدی هواپیمای جنگی اش را فرستاده است تا حریم هوایی سوریه را نقض کند اما نیروی دفاع هوایی سوریه با سرنگونی این هواپیما که به حریم هوایی سوریه وارد شده بود به شیوه درستی عمل کرده است.
ژیرونوفسکی خاطر نشان کرده است نیروی دفاع هوایی سوریه از توانایی زیادی برخوردار است و می تواند هر هدف هوایی را نابود کند.
معاون رئیس دومای روسیه همچنین از مقامات ترکیه خواسته است، از این اقدامات تنش آفرین خودداری کنند.
 به نظر می رسد که علیرغم فشارهای غرب، روسیه مصمم است که به حمایت همه جانبه خود از دولت سوریه ادامه دهد در چنین شرایطی اگر انگلیس و یا هر کشوری دیگری درصدد اقدام نظامی علیه سوریه برآید، باید منتظر تبعات و پیامد منفی جنگ افروزی و آتش افروزی جدید غرب در منطقه باشیم.
به نظر می رسد تنها راه حل بحران سوریه در شرایط حاضر، راه حل های کوفی عنان باشد که قرار است در اجلاس بین المللی ژنو مطرح شود اما اگر کوفی عنان در ژنو  راه حل های آمریکایی را مطرح کند، وقوع جنگ جدید در منطقه اجتناب ناپذیر است.

 

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.