کوفی عنان پس از نشست ژنو با مقامات ایران گفتگو خواهد کرد

پنجشنبه ۸ تیر – ۱۰:۳۸:۴۹ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-سخنگوی دبیر کل سازمان ملل از همکاری کوفی عنان نماینده این سازمان در امور سوریه با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، مارتین نیسرکی سخنگوی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد، پس از نشست شنبه آتی ژنو درباره سوریه کوفی عنان نماینده سازمان ملل در امور سوریه، مقام های ایرانی را در جریان نتیجه گفتگوهای این نشست قرار خواهد داد.
بر اساس این گزارش، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد: کوفی عنان در گفتگویی که پس از نشست ژنو با مقام های ایرانی خواهد داشت از حضور ایران در روند حل بحران سوریه مطمئن خواهد شد.
بنا بر این گزارش، مارتین نیسرکی تصریح کرد، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل و کوفی عنان نماینده این سازمان در امور سوریه هر دو برحضور ایران در روند حل بحران سوریه تاکید دارند.
پیش از این ” کوفی عنان ” نماینده سازمان ملل در امور سوریه تاکید و اعلام کرده بود : باید از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست چند ملیتی هفته آینده درباره وضعیت و آینده سوریه دعوت شود.
اما روز گذشته نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه تسلیم فشار غرب شد و از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو با محور بحران سوریه دعوت نکرد.
 کوفی عنان ، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه ، اسامی کشورها و سازمان های دعوت شده به نشست شنبه آتی ژنو درباره سوریه را اعلام کرد که در آن نامی از ایران و عربستان به چشم نمی خورد.
عنان ، دبیرکل سابق سازمان ملل و نماینده این سازمان و اتحادیه عرب با صدور بیانیه ای از پنج کشور آمریکا، روسیه ، چین ، انگلیس ، فرانسه و همینطور از اتحادیه اروپا ، ترکیه ، عراق ، کویت و قطر برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرده است.
در همین حال  نماینده ایران در سازمان ملل، تلاش آمریکا برای جلوگیری از حضور ایران در نشست گروه تماس در ژنو برای حل بحران سوریه را اشتباهی استراتژِیک دانست و گفت: این تلاشها نشان می دهد که برخی نمی خواهند نفوذ واقعی و نقش سازنده ایران را در حل مناقشات منطقه ای درک کنند و واقعیت های موجود و غیر قابل انکار را بپذیرند.
 نماینده ایران در سازمان ملل، دخالت نکردن در امور داخلی سایر کشورها را اولویت سیاست خارجی ایران را دانست.
 “محمد خزاعی” نماینده ایران در سازمان ملل امروز پنجشنبه پس از پایان نشست شورای امنیت این سازمان درباره افغانستان در جمع خبرنگاران در نیویورک تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران بردخالت نکردن در امور سایر کشورها استوار است و تهران به هیچوجه دخالت نظامی و مالی در سایر کشورها ندارد.
خزاعی با رد هرگونه دخالت نظامی ایران درسوریه، گفت:جمهوری اسلامی همواره از طرح “کوفی عنان” نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، بعنوان بهترین راهکار برای حل بحران این کشور حمایت کرده و پایان خشونتها دراین کشور را خواستار است.
نماینده ایران در سازمان ملل با انتقاد از کمکهای مالی و تسلیحاتی به تروریستها درسوریه، تصریح کرد:این عملکرد باعث افزایش خشونتها در سوریه می شود و امکان اصلاحات در سوریه را غیر ممکن می کند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۲۸۱۰۳۸۴۹۵۹۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.