کولرها چقدر برق مصرف میکنند ؟

باتوجه به فرا رسیدن روزهای گرم تابستان نیاز به کولر بیش از پیش حس می شود و بسیاری از مردم نیز به دنبال یافتن بهترین وسیله سرمایشی برای منزل شان هستند. در این میان کولرهای آبی و گازی رقابت بسیار سختی را دارند.

این روزها هوا بسیار گرم شده است و بسیاری از خانوارها از ماه های قبل کولرهایشان را روشن کرده اند. در ادامه به بررسی کولرهای گازی و آبی می پردازیم و راهکارهایی برای کاهش مصرف برق در آنها پیشنهاد می کنیم.

● مقایسه کولر گازی و آبی

کولرهای گازی برخلاف کولرهای آبی رطوبت محیط را افزایش نمی دهد پس در مناطق مرطوب کارایی زیادی می توانند داشته باشند. از این جهت برای محیط های شرجی بسیار مناسب اند.

کولر گازی نام مصطلح فارسی است که به کلیه دستگاه های شامل چرخه سرمایش مبتنی بر تراکم و انبساط گاز اطلاق می شود. نام انگلیسی این گونه تجهیزات Air Conditioner است.

● سیستم های سرمایشی موجود در ایران و مصارف برق آنها

سیستم های سرمایشی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند در نقاط مختلف متفاوت است.

از جمله این سیستم ها که عمدتاً در مناطق جنوب و شمال کشور به علت آب و هوای گرم و مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند، کولر گازی می باشد.

حدود ۷۰ درصد از خانوارهای ایرانی در فصل گرما از کولرهای آبی و یا گازی برای خنک کردن محیط زندگی خود استفاده می کنند. توان کولرهای آبی در حدود ۵۰۰ وات و در مورد کولرهای گازی بالغ بر ۲۰۰۰ وات است.

کولرهای آبی در مناطقی که رطوبت هوا بالاست، مانند شمال و جنوب کشور از کارایی خوبی برخوردار نیستند، لذا در این مناطق از کولرهای گازی به طور گسترده استفاده می شود. لکن در مناطقی که شرایط آب و هوایی برای استفاده از کولر آبی مساعد است، استفاده از کولر گازی اشتباه است.

در ضمن تفاوت اصلی کولرهای گازی و آبی علاوه بر ساختار و نظام کاری آنها نبود ترموستات در سیستم کنترلی کولر آبی می باشد که بتواند زمان روشن بودن کولر را باتوجه به دمای محیط مدیریت کند که این خود عیب بزرگی محسوب می شود و سبب می شود تا در فصول گرم مثل تابستان به علت روشن ماندن کولر در تمامی ساعات شب سبب سرماخوردگی و بیماری افراد استفاده کننده از این نوع کولر شود که البته کولر گازی این مشکل را ندارد و خوشبختانه این مشکل با استفاده از کلید هوشمند کولر آبی قابل حل است.

مصرف بالای انرژی الکتریکی در کولرهای گازی، اهمیت بهینه سازی و کنترل مصرف انرژی الکتریکی را در این وسایل ایجاب می نماید.

مقدار انرژی مصرفی در کولرهای گازی تابع عوامل مختلفی است که از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر مصرف انرژی الکتریکی کولرهای گازی می توان به محل نصب، سرویس و نگهداری مناسب و تناسب ظرفیت برودتی کولر با فضای مورد استفاده (از لحاظ مساحت، دما و رطوبت) اشاره نمود.

کولر های گازی را می شناسید؟

در ابتدا این نکته را بدانید که کولرهای گازی هزینه برق مصرفی را هفت برابر افزایش می دهد. این بدین معنی است که این کولرها می توانند واقعاً از نظر اقتصادی به شما صدمه وارد کنند.

براساس اعلام سازمان بهره وری انرژی ایران، استفاده از کولرهای گازی در مناطق گرم و شرجی از نظر فنی و اقتصادی مناسب است در صورتی که استفاده از این نوع خنک کننده ها در مناطق معتدل کشور به دلیل بالا بردن میزان مصرف برق و افزایش هزینه های برق آن، مناسب نیست.

توان مصرفی کولر گازی استاندارد، حدود چهار برابر کولرهای آبی است و این امر باتوجه به افزایش پلکانی قیمت برق، می تواند بسیار حائز اهمیت باشد و تا هفت برابر موجب افزایش هزینه های برق مصرفی شود.

به منظور مدیریت هزینه های برق مصرفی در تهیه و استفاده از تجهیزات و وسایل سرمایشی به تناسب شرایط جغرافیایی با نوع وسیله سرمایشی انتخابی، تناسب حجم محل با قدرت سرمایش وسایل انتخابی، تهیه و خرید تجهیزات سرمایشی با نشان استاندارد و معتبر و دارای رتبه انرژی بالا و تعمیر و نگهداری به موقع توسط اشخاص مجاز دقت کنید.

● با کولرهای آبی بیشتر آشنا شوید

با داشتن یک کولر آبی با راندمان قابل قبول، می توان دمای هوا را بین ۱۰ تا ۱۲ درجه کاهش داد و بیش از ۳۰درصد نیز در میزان مصرف انرژی، صرفه جویی کرد. برای شهرهای با آب و هوای گرم و خشک (دارای متوسط رطوبت هوای کمتر از ۲۰درصد) انتخاب کولرهای آبی بهترین گزینه است، چرا که در کنار مصرف برق کمتر، آسایش سرمایشی بیشتر را فراهم می کند.

انتخاب کولرهای آبی در مناطق گرم و خشک، که برای داشتن محیطی با هوای مطبوع در اتاق ها و فضاهای داخل ساختمان نیاز به هوای خنک همراه با رطوبت می باشد، بهترین گزینه است. تهران، قزوین، قم، سمنان، کاشان، شیراز، اصفهان، اهواز، یزد، کرمان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و خراسان و بخش هایی از استان گلستان (گرگان) ازجمله شهرها و استان هایی هستند که کولر آبی نیاز سرمایشی در آنها را تامین می کند.

بدیهی است استفاده از کولرهای گازی در این مناطق، تنها به منزله اتلاف سرمایه بوده است و منجر به افزایش چشمگیر هزینه های انرژی در سبد خانواده می شود.

● بهینه سازی و کاهش مصرف کولرهای آبی

انجام سرویس و یا تعمیر و نگهداری به موقع و مناسب، تعویض سالیانه پوشال ها و تسمه کولر و نیز شستشو، جرم گیری و رسوب زدایی سوراخ ناودانی و دریچه های ورودی هوا در درب کولرها، پره های فن توری و صافی پمپ آب، دیواره و کف داخلی کولر (به وسیله برس مناسب) از جمله مواردی هستند که هنگام راه اندازی کولرهای آبی نصب شده موجود در کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر کولرها موثر است.

همچنین، روغن کاری یاتاقان های کولر (هرماه یکبار در طول تابستان)، کنترل میزان سفتی تسمه پس از قرار گرفتن در شیار (میزان سفتی باید به گونه ای باشد که تسمه با فشار ملایم انگشت حداکثر یک سانتی متر خم شود)، شست وشو و جرم گیری شیلنگ و سه راهی توزیع آب و بازرسی میزان ریزش و توزیع یکنواخت آب بر روی ناودانی درب کولر از دیگر مواردی است که در کاهش مصرف انرژی کولرهای آبی موثر است.

بازرسی شیلنگ آب از محل سرشیر تا محل اتصال به شناور کولر، تنظیم شناور و ارتفاع آب در کف کولرها، بازرسی کلید و جعبه تقسیم برق کولر (پمپ آب، دورتند وکند) بازرسی سلامت و عدم پارگی برزنت (محل اتصال دهانه خروجی کولر به کانال اصلی) نیز در کاهش میزان مصرف برق کولر آبی تاثیر بسزایی دارند.

در صورت پارگی و فرسودگی برزنت باید آن را با الیاف پلیمری که قابلیت انعطاف پذیری بالاتری داشته و در مقابل باد، باران و تابش مستقیم نور خورشید مقاوم است، استفاده کرد.

تمیز کاری و غبارگیری از پره های دریچه کولرها از سمت اتاقها و فضاها، باز کردن دریچه ها و غبارگیری کانال های پشت آن به وسیله جاروبرقی (حداقل هر دو سال یکبار) و انجام بازدید دوره ای و کنترل عملکرد کولر شامل تراز بودن بدنه، عدم وجود نشتی آب از سرشیر تا کولرها، توزیع مناسب و یکنواخت آب بر روی پوشال ها، سلامت پمپ آب و روغن کاری یاتاقان ها و عدم پارگی تسمه (هر ۱۵روز یکبار) در طول ماه های گرم سال نیز برای کاهش مصرف برق کولرهای آبی توصیه می شود.

در مدت زمان استفاده از کولر قبل از هر بار روشن کردن فن کولر، حداقل ۱۰ دقیقه پمپ آب آن را روشن کرده و بهتر است راه اندازی اولیه فن با زدن کلید دور تند آغاز و چند ثانیه بعد به دور کند برگردانده شود.

نصب سایبان روی کولرهای آبی موجود در جهت کاهش مصرف انرژی بسیار موثر است. این کار علاوه بر کاهش میزان تبخیر و مصرف آب در کولرهای آبی، از تابش مستقیم نور خورشید به سقف و بدنه و در نتیجه افزایش حرارت آب و هوای داخل کولر جلوگیری کرده و در نتیجه باعث افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی کولر می شود.
        
    
    
روزنامه کیهان

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. محمد:

    انتخاب کولرهای آبی در مناطق گرم و خشک، که برای داشتن محیطی با هوای مطبوع در اتاق ها و فضاهای داخل ساختمان نیاز به هوای خنک همراه با رطوبت می باشد، بهترین گزینه است. تهران، قزوین، قم، سمنان، کاشان، شیراز، اصفهان، اهواز، یزد، کرمان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و خراسان و بخش هایی از استان گلستان (گرگان) ازجمله شهرها و استان هایی هستند که کولر آبی نیاز سرمایشی در آنها را تامین می کند.

    بدیهی است استفاده از کولرهای گازی در این مناطق، تنها به منزله اتلاف سرمایه بوده است و منجر به افزایش چشمگیر هزینه های انرژی در سبد خانواده می شود.

    خودت که مطلب رو گذاشتی یه دور این رو بخون
    فکر کنم نمی دونی آب و هوای اهواز چطوریه!!!!!!

  2. خسروی:

    دوست عزیز نویسنده توجهی به هوای مرطوب و شرجی نکرده است و پیشنهاد استفاده از کولر آبی را در اهواز داده است

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.