کولر آبی یا گازی؟

بهترین دما برای خنک کردن محل زندگی و کار حدود ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران که در بیشتر مناطق کشور هوا به وضوح گرم شده و گذشته از مناطق گرمسیر که مدت‌هاست استفاده از وسائل خنک‌کننده را شروع کرده‌اند، استفاده از این وسایل در مناطق معتدل کشور هم ضروری شده است. گذشته از خانه‌ها جای دیگری که بسیاری از مردم هر روز ساعت‌ها در آن وقت می‌گذرانند و کار می‌کنند هم به وسایل خنک کننده نیاز دارد. وسایلی که در عین مصرف متعادل برق بتوانند شرایط کاری مطلوبی برای کارکنان و البته مراجعان یا مشتری‌ها فراهم کنند.


بهترین راه مقابله با آلودگی پوشال‌ها تعویض آنها در آغاز فصل گرما و شست‌وشوی پوشال‌های جدید قبل از استفاده از آنهاست. درباره کولرهای گازی مشکل خاصی در ارتباط با سلامتی استفاده‌کنندگان وجود ندارد.


کولرهای آبی طی یک فرایند خیلی ساده یعنی استفاده از گرمای هوای بیرون برای تبخیر کردن آب موجود در پوشال‌های کولر و خارج کردن هوایی که گرمایش را از دست داده ‌است به درون کانال کولر هوای ما را خنک می‌کنند. همین سازوکار ساده و تقریبا غیرقابل کنترل باعث می‌شود که حداکثر توانایی این کولرها در بهترین حالت، خنک کردن هوای بیرون به اندازه ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد باشد. یعنی اگر دمای هوای بیرون ۴۰ درجه باشد کولر آبی می‌تواند هوایی با دمای ۲۸ تا ۳۰ درجه به داخل ساختمان بدمد. برای انتخاب یک کولر آبی مناسب علاوه بر داشتن علامت استاندارد و گواهی ایمنی مهمترین نکته مساحت ساختمانی است که باید به وسیله آن خنک شود. برای مثال اگر محل کار شما ۸۰ متر مربع مساحت دارد یک کولر آبی ۴۰۰۰ برای خنک کردن آن کافی است.


درباره کولرهای گازی هم با استفاده از این جدول می‌توانید توان مناسب کولر را متناسب با کارتان انتخاب کنید:


توجه به این نکته که دمای هوای برون‌ده کولر در کولرهای گازی قابل تنظیم و انتخاب است و در کولرهای آبی خیر هم می‌تواند برای بعضی از مصرف کنند‌گان در تصمیم گیری برای انتخاب کولر موثر باشد.

مسئله مهم دیگری که موقع انتخاب کولر باید به آن توجه کنید اثر این وسیله بر سلامتی افراد است. کولرهای آبی به علت استفاده از پوشال برای به جریان انداختن آب و تبخیر آن توسط گرمای بیرون می‌توانند آثار نامطلوبی بر سلامتی داشته باشند.
پوشال‌ها که از جنس الیاف طبیعی هستند و به طور مرتب در تماس با رطوبت هم قرار می‌گیرند می‌توانند محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و خصوصا قارچ‌ها باشند.
البته بیشتر این میکرو ارگانیسم‌ها برای افراد عادی بیماری‌زا نیستند اما می‌توانند برای کسانی که دچار ضعف ایمنی یا بیماری‌های ریوی هستند دردسر آفرین باشند. بهترین راه مقابله با آلودگی پوشال‌ها تعویض آنها در آغاز فصل گرما و شست‌وشوی پوشال‌های جدید قبل از استفاده از آنها است.


درباره کولرهای گازی مشکل خاصی در ارتباط با سلامتی استفاده‌کنندگان وجود ندارد به جز این نکته که دماهای خیلی پایین می‌تواند باعث درد مفاصل و استخوان‌ها و گاهی سرماخوردگی بشود. بهترین دما برای خنک کردن محل زندگی و کار حدود ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.