کوچکترین تزلزلی در قالیباف ایجاد نشد؛ قالیباف مصمم تر شده است

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2013/05/1e47228dd718d98a12af726b4213fe1a.jpg

اگر اندکی هم امید برای اصولگرایان باقی بود که از دو کاندیدای اصلی آنها یک نفر کنار برود حالا با تحولات جدیدی که رخ داد است دیگر بعید به نظر می رسد که کناره گیری انتخاباتی در این جناح در پیش داشته باشیم .

محمد باقر قالیباف و سید ابراهیم رییسی حالا مصمم تر از همیشه نگاهشان را به ساختمان ریاست جمهوری دوخته اند؛ با این آرزو که در آخرین روزهای اردیبهشت به عنوان رییس جمهور جدید ایران معرفی شوند.

روز شنبه از صبح تا نزدیک ظهر دفتر سعید جلیلی در خیابان پاستور یک مهمان ویژه داشت . سید ابراهیم رییسی آمده بود تا هم بازدید هفته قبل سعید جلیلی را پس دهد و هم جلیلی بنا بر وعده جلسه قبل ، برنامه ها و تیم انتخاباتی خود را برای کمک به این نامزد اصولگرایان به او معرفی کند.

یک جلسه طولانی چند ساعته که تصویر و خبر آن را نیز رسانه های نزدیک به سعید جلیلی منتشر کردند . گرچه جزئیات بیشتری رسانه‌ای نشده اما همیشه اینگونه بوده که سعید جلیلی و محمد باقر قالبیاف قطب مقابل هم بوده اند . شاید بخش هایی از رقابت سیاسی را بتوان در طعنه های سعید جلیلی به محمد باقر قالیباف در جریان ماجرای املاک و گورخواب ها دید . برخی حامیان محمد باقر قالیباف علت شکست این نامزد اصولگرا در سال ۹۲ را، نامزدی ناگهانی سعید جلیلی و عدم انصراف او می دانند. سعید جلیلی البته تا روزهای قبل از ثبت نام در انتخابات امسال نیز قصد کاندیداتوری داشت اما پس از مخالفت گسترده حامیان سابقش و کوچ آنها به ستاد ابراهیم رییسی او ترجیح داد از نامزد شدن انصراف دهد.

او که در بیانیه انصراف خود نامی ازابراهیم رییسی نبرد حالا دست در دست او در حیاط دفتر کارش راه می رود وبرای انتخابات پیش رو عهد همکاری بسته است . این خبر خوبی برای محمد باقر قالیباف نیست. اگر چه حامیان و بدنه اجتماعی سعید جلیلی هرگز به محمد باقر قالیباف رای نمی دادند اما نکته این است که با پیوستن سعید جلیلی به اردوگاه ابراهیم رییسی حالا حامیان این نامزد انتخاباتی می توانند ادعا کنند که اجماع بر سر رییسی بیشتر از قالیباف است . این وسط اما محمد باقر قالیباف در یک مولفه هم دست بالا را نسبت به ابراهیم رییسی دارد . نظرسنجی ها لااقل تا امروز نشان می دهد که قالیباف در رتبه بسیار بالاتری نسبت به ابراهیم رییسی دارد که برای مردم چهره ای ناشناخته است.

نکته جالب تر این است که براساس برخی اخبار، اگر ابراهیم رییسی در چند روز ابتدایی طرح نامش با رشد رای در نظرسنجی ها مواجه بود اما گویا در چند روز اخیر این رشد رای متوقف شده است . حامیان و تیم انتخاباتی این نامزد انتخاباتی بر این باور هستند که با آغاز رقابت های انتخاباتی، مناظره ها و سخنرانی ها، آرا ابراهیم رییسی مجددا در نظرسنجی ها افزایش خواهد یافت . آنها البته یک کارویژه انتخاباتی هم دارند. گویا آنها رایزنی های سنگینی را با جامعه مدرسین و جامعه روحاینت قم آغاز کرده اند تا بتوانند اعلام کنند رییسی نامزد مورد نظر جامعتین است.

درست همین جاست که محمد باقر قالیباف، فقدان حامی همیشگی اش یعنی آیت الله مهدوی کنی را حس می کند . کسی که همیشه به او نظر مثبت و حمایتی داشت .

این البته همه ماجرا نیست . حامیان محمد باقر قالیباف که کارهای انتخاباتی او را سامان می دهد معتقدند که ابراهیم رییسی با دو مشکل اساسی رو به روست . مشکلاتی که اگر چه ممکن است در نگاه اول نقطه مثبت این نامزد انتخاباتی به نظر برسد اما در واقع به چالش اصلی رییسی تبدیل خواهد شد. یک مشکل اصلی پیوستن تمام عیار شاگردان مصباح یزدی به ستاد انتخاباتی این نامزد است. به یک معنا این تصویر که ابراهیم رییسی نامزد مصباح یزدی در انتخابات است، به باور تیم انتخاباتی قالیباف می تواند به پاشنه آشیل او تبدیل شود . چه اینکه در انتخابات مجلس دهم ، حضور بیش از حد این طیف سیاسی در لیست موجب شکست کامل شد.

نکته دیگر حضور وزرا و افراد کابینه احمدی نژاد در این تیم است . حتی ابراهیم رییسی ریاست ستاد خود را به چهره های نام آشنا از کابینه احمدی نژاد یعنی نیکزاد سپرده است. مساله ای که با وجهه منفی احمدی نژاد در طبقه متوسط حتما موجب می شود که رای ابراهیم رییسی در این طبقه دیگر قابل تحصیل نباشد و محمدباقر قالبیاف تنها نامزد اصولگرا باشد که چشم به رای این طبقه دوخته است . اگر چه ابراهیم رییسی تلاش کرده تمام نگاهش را به طبقه محروم معطوف کند و رای آن را به سمت خود شیفت دهد اما محمد باقر قالیباف اعتقاد دارد که او نیز می تواند از رای طبقه محروم برداشت هایی داشته باشد .

در جریان اصولگرا حالا یک اعتقاد و باور تقریبا به صورت غالب در آمده است . اکنون همه می گویند اسحاق جهانگیری برای کمک به حسن روحانی آمده و به نفع او کنار خواهد رفت اما محمد باقر قالیباف و ابراهیم رییسی آمده اند که با هم رقابت کنند . یعنی این دو شخصیت هر کدام با سه رقیب جدی مواجه اند . دو نفر از دولت مستقر و یک نفر از جناح خودشان .

به نظر می رسد باید منتظر جدال های دیدنی ابراهیم رییسی و محمد باقر قالیباف باشیم. خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که دو طرف این جدال برنامه مفصلی برای هم آماده کردند ؛ عجب اردیبهشت پرماجرایی!

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.