کپی چینی پیشرفته‌ترین جنگنده جهان !

ظاهرا شگفتی‌های گاه‌و بی‌گاه صنعت هوایی چین به این زودی‌ها پایانی ندارد. همین چند وقت پیش بود که از احتمال رونمایی از کپی چینی اف۲۲ صحبت کردیم.

اما اکنون دیگر رسما می‌دانیم که این جنگنده جدید که فعلا جی۳۱ نام گرفته، کپی مشخصی از اف۲۲ و اف۳۵ است. جالب اینکه چینی‌ها به شکل بانمکی حتی اندک تلاشی برای مخفی کردن این موضوع نکرده‌اند.

جنگنده جدید چینی که رسما چند روز پیش به پرواز درآمد، از نظر ابعاد چیزی است بین اف۲۲ رپتور و اف۳۵ که بال‌ها و دم اف۳۵ را به ارث برده و دماغه و کابینش هم به شدت یادآور اف۲۲ است.

زمانی که لاکهید اف۳۵ را طراحی می‌کرد، یکی از ملزومات طرح، نشستن و برخاستن هواپیما در باند کوتاه بود؛ برای همین هم این شرکت ناچار شد فن (پروانه) بزرگی را وسط بدنه هواپیما جای دهد.

همین موضوع هم محدودیت‌های زیادی برای جنگنده به وجود آورد. اما اگر قرار بود اف۳۵ بدون این محدودیت‌ها طراحی شود، چیزی می‌شد شبیه همین جنگنده جدید چینی!

پهنای بال جی۳۱ ظاهرا حدود ۱۱٫۵ متر و شبیه اف۳۵ است. بدنه کلی جنگنده نیز به وضوح از اف ۲۲ کوچک‌تر است. بال‌ها پس‌گرایی کمتری دارند و شکل کلی آن‌ها هم برخلاف بال‌های ذوزنقه‌ای شکل اف۲۲ پس‌گرایی لبه فرار بیشتری دارند. دم جنگنده اگرچه از رپتور کوچک‌تر است، اما ظاهر آن که شباهت زیادی به دم اف۲۲دارد.

این جنگنده برخلاف اف۳۵ از دو موتور نیرو می‌گیرد. حتی بعید نیست که جنگنده از گونه اصلاح شده‌ای از موتورهای آر-دی-۳۳ جنگنده میگ۲۹ مثل آر-دی-۹۳ استفاده کند؛ همان موتوری که در اصل قرار بود برای جنگنده مشترک چین و پاکستان یعنی جی‌اف۱۷ استفاده شود.

در زیر بدنه جنگنده محفظه جنگ‌افزاری درازی واقع شده که احتمالا فضای بیشتری از اف۳۵ برای حمل سلاح در خود دارد. اما گذشته از همه این‌ها همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، به هیچ شکلی نمی‌شود جی۳۱ را رقیب جنگنده پیشین چینی‌ها یعنی جی۲۰ به شمار آورد.

جی۲۰ به مراتب بزرگ‌تر از جی۳۱ طراحی شده و حتی می‌شود گفت بزرگ‌ترین جنگنده پنهان‌کاری است که می‌شود تصورش را کرد.

این جنگنده تنها می‌تواند به عنوان جنگنده تهاجمی یا رهگیری دوربرد طراحی شده باشد؛ چیزی مثل ترکیب اف۱۱۱ و سوخو۲۴ یا ترکیب اف۱۴ و میگ۳۱؛ با این تفاوت که می‌تواند همزمان همه این‌ها باشد در عین حال هیچ کدام نباشد.

نتیجه این‌که بعید نیست که جی۳۱ جنگنده‌ای برای برتری هوایی و تهاجم سبک در کلاس اف۳۵ و اف۱۵ باشد؛ هرچند که هنوز نمی‌توان با قاطعیت در این مورد سخن گفت.

با انتشار این تصاویر، این طور به نظر می‌رسد که جنجال چند وقت پیش سنای آمریکا بر سر سرقت اطلاعات اف۳۵ توسط چینی‌ها چندان هم بی‌راه نبوده است. جالب اینکه این تنها فناوری‌ای نیست که چینی‌ها از آمریکایی‌ها به سرقت برده‌اند.

چینی‌ها ظاهرا اطلاعات محرمانه‌ای از خروجی‌های موتور اف۲۲ و بی۲ را نیز از طریق همین جاسوس‌بازی‌های اینترنتی به سرقت برده‌اند.

این‌که دقیقا اطلاعات درز کرده تا چه حد در ساخت جنگنده جدید چینی‌ها تاثیر داشته هنوز معلوم نیست؛ البته کافی است که کمی صبر کنیم تا اطلاعات بیشتری از این هواپیما منتشر شود تا بشود تحلیل‌های دقیق‌تری روی ابعاد مختلف جنگنده جدید ارائه کرد.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


Latest news from our site

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.